пʼятниця, 03 травня 2019 06:36

Звичка до брехні на екрані залишилася із СРСР

Автор: WWW.LRT.LT
  Литовський актор Андрюс Бялобжескіс у фільмі ”Чудо” зіграв чоловіка голови колгоспу. На початку 1990 років жінка намагається врятувати свиноферму від банкрутства
Литовський актор Андрюс Бялобжескіс у фільмі ”Чудо” зіграв чоловіка голови колгоспу. На початку 1990 років жінка намагається врятувати свиноферму від банкрутства

— Після зйомок на свинофермі більше години відмивався, аби не вбити колег смородом. Того вечора ще мав грати у виставі, — розповідає литовський актор Андрюс Бялобжескіс, 51 рік. На батьківщині працює в Молодіжному театрі Вільнюса. На Днях литовського кіно в Києві представляв фільм "Чудо".

Дія стрічки відбувається на початку 1990-х. Андрюс зіграв чоловіка голови колгоспу. Жінка намагається врятувати свиноферму від банкрутства. Після розвалу СРСР у незалежну Литву приїздить представник американської діаспори. Стає власником підприємства. Місцеві вважають, що тепер заживуть, як у казці.

2018-го Литовська кіноакадемія відзначила "Чудо" в чотирьох номінаціях. ­За сценарій і роботу режисера назвали "найкращим фільмом року".

— Складно було в ­сучасній Литві знайти місце для зйомок, — продовжує Андрюс Бялобжескіс.

— А й сам здивувався, коли побачив типову радянську свиноферму в муніципалітеті Бірштонас. Це курортне містечко нічим не поступається німецькому Баден-Бадену. Швидко розвивається. Думаю, вже цього року того заповідника соціалізму не побачите. Сільське господарство у нас вже на зовсім іншому технологічному рівні. Найсмішніше було, коли вчився в школі. Нас, як усіх радянських старшокласників, відправляли допомагати колгоспникам. Працював саме на цій свинофермі.

Фільм "Чудо" — спільне виробництво Литви, Болгарії та Польщі.

— "Литовська кіностудія" побудована за СРСР, як підприємство давно не функціонує. На її місці звели житловий квартал. Усі сцени всередині хат фільмували в Софії. Болгари зберегли кінопотужності часів соціалізму. Переобладнали відповідно до вимог часу. У їхніх павільйонах знімають американці, британці, бо це дешевше. Болгарські реквізитори допомогли відтворити типове житло пізнього СРСР. У Литві ми не знайшли стільки потрібних ознак того часу — меблі, посуд.

Ксьондза у вас у картині зіграв зірка польського кіно Даніель Ольбрихський.

— Одразу сказав: дайте текст, я вивчу. Працював у кіно вісьмома мовами, але литовська пану Даніелю не пішла, — додає Бялобжескіс.

— Говорив мішаною литовсько-польською. У нас багато залишилося польських священиків, так що все відповідає історичній правді. Віто Руджиніс, який втілив представника литовської діаспори, справді вперше побував на батьківщині предків. У Голлівуді нормально прокрутився, знімався у серіалах і великих картинах. Після Лос-Анджелеса наче в кошмарний сон потрапив зі смердючою фермою, тарганами. На початку зйомок десь на 25 відсотків говорив литовською. Наприкінці вже на 70 відсотків, навіть знайшов тут рідню.

Режисерці й сценаристці фільму "Чудо" Егле Вертеліте було 8 років, коли Литва стала незалежна. Чому вирішила зняти кіно про цей період?

— Писала сценарій сім років. Я її і сам при першій зустрічі спитав, навіщо це їй, нічого ж не знає про той період. Відповіла, що їй розповідала баба. Режисерці цікаво було зануритися в минуле. У фільми є і наш досвід — тих, хто пережив важкі 1990-ті. Коли вперше потрапив у Францію, привіз додому апельсиновий сік. У Литві це була екзотика. Але все швидко змінилося. Я, наприклад, гуляв по Києву й чув собачий гавкіт. У нас цього вже не зустрінеш, зникла агресія між людьми, що передається і домашнім тваринам.

1992 року в центрі Вільнюса тебе могли й застрелити. Тому що свобода прийшла. Для всіх. Бандити зрозуміли, що для них теж час робити, що заманеться, безкарно.

У Литві є великий розкол між поколіннями. Молоде не розуміє наше. Сприймає як казку правду про 1990-ті. Я тоді тільки закінчив театральну академію. У театрі пили всі, незалежно від статусу, бо невідомо чого чекати завтра. Може, й краще, що режисерка з іншої генерації. У мене вийшло б жорстке кіно.

У сучасній Росії в кіно люблять звертатися до періоду СРСР, повторюють міфи про суцільні перемоги.

— У якомусь смислі ця картина допомогла протверезіти тим литовцям, хто з ностальгією згадував Радянський Союз. Це властивість людей сумувати за молодістю. А варто нагадати, що в той час жили під гнітом. Це одне із завдань справжнього кіно — допомогти без сентиментів подивитися на своє життя збоку.

Кіношники зі Східної Європи часто звертаються до теми тоталітарного минулого своїх країн. Фільми поляка Павла Павліковського отримали "Оскар", нагороди в Каннах.

— Молодь усе менше читає. Кіно може допомогти їм зрозуміти час, що сформував їхніх батьків. Хоча у фільмах Павліковського багато монтажних вирізів. Наприклад, у "Холодній війні" глядачі мого віку можуть зрозуміти, за що герой фільму, повернувшись із Франції, опиняється в концтаборі. Діти наших емігрантів, які народилися в США наприкінці 1990-х, повертаються в Литву. На уроках історії дивуються, запитують: а чому ви не викликали поліцію, коли 1939 року бачили на вулицях російських солдатів. Не розуміють, що таке окупація, війна, репресії.

Для Литви осмислення минулого через мистецтво — досі важке питання. Наприклад, історія "лісових братів" — націоналістичного підпілля часів Другої світової. Зняти про них чесне кіно з одного боку заважає пропаганда з Росії, з другого — болюча тема Голокосту.

Комусь ця тема в будь-якому разі не сподобається. Цьогоріч Національну премію отримав прозаїк Марюс Івашкявічус. Письменникові пригадали роман "Зелені" 17-річної давнини про партизанів. У книжці прибрав увесь пафос. Описав їхнє життя в лісі, як у звичайних людей — з п'янками, сексом. За це звинуватили у зневазі національних героїв, посяганні на святе.

Я в той час теж мав зніматися у фільмі про "лісових братів". Відмовився. Не пошкодував, бо вийшло дико погане, фальшиве кіно. Наче радянське, тільки мундири поміняли.

Це, напевно, доля всіх країн, колись окупованих Москвою — мати отакий важкий спадок.

За Союзу "Литовська кіностудія" славилася багатосерійними телефільмами.

— Після краху СРСР у Литві розвалилися дві речі — кіно і футбол. Якщо футбол остаточно на дно пішов, то кіно поступово відроджується. На рік маємо 5—10 кінопрем'єр.

Ми заздрили поколінню акторів фільмів "Багач, бідняк", "Американська трагедія". Я отримав диплом 1992-го, але вперше в кіно знявся 2004 року. До речі, фільмували картину "Ти це я" в Криму. Стрічка була в одному з конкурсів Каннського фестивалю. Моє покоління акторів пропало, адже кіно — це документ. Це те, що залишиться. Театральні ролі випаровуються, як повітря.

Українці віддають перевагу розважальному кіно. Кажуть, що проблем вистачає і в житті, не хочуть їх бачити на екрані.

— У кіно мають бути всі крайності. Для думаючої публіки треба фільми, що передавали б національний характер. Аналізували реальність, показували наші болі й радості. Ми не живемо у світі глянцю. Розважальне кіно всюди однакове і в Україні, і в Росії, Франції чи Голлівуді. Красива картинка в ньому штучна. Свято має йти від душі, серця. Не розумію, що цікавого в гламурі. Дивитися на чиюсь дорогу машину. Звичка до брехливої реальності на кіноекрані в нашого глядача залишилася із СРСР.

Зараз ви читаєте новину «Звичка до брехні на екрані залишилася із СРСР». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути