пʼятниця, 08 травня 2020 14:16

"Ви повернетесь ідіотами": як альпіністи підкорили Еверест без кисню

8 травня 1978 року альпіністи Райнхольд Месснер і Петер Хабелер вперше піднялися на вершину Евересту без використання кисню.

Райнхольд Месснер і Петер Хабелер. 1978 рік

"Це неможливо. Або ви зовсім не підніметеся, або ж ви більше не спуститеся," - відмовляли їх лікарі, фізіологи, альпіністи. Якщо ж вам пощастить, ви повернетеся назад ідіотами. Недолік кисню на цій висоті примушує гинути клітини мозку вже через кілька хвилин. Спочатку порушується пам'ять, потім центр мови і, нарешті, людина втрачає зір і слух. Еверест без кисню - самогубство".

Зазвичай підйом на вершину Евересту займає близько двох місяців - з акліматизацією і установкою таборів. В кінці березня 1978-го 33-річний Райнхольд Месснер та 35-річний Петер Хабелер у складі австрійської експедиції під керівництвом Ханса Шелпа прибули в Базовий табір (висота 5364 м). Почалася підготовка до сходження - вбивали льодові гвинтові гаки, натягували мотузки, прокладали сходи.

21 квітня альпіністи залишили Базовий табір і піднялися у супроводі трьох шерпів (народність у Східному Непалі, в районі гори Джомолунгма) в Табір 1. Не поспішали, не надриваючись, щоб звикнути до висоти.

23 квітня Месснер і Хабелер піднялися по схилу Лхоцзе, який був повністю забезпечений необхідною страховкою, в Табір 3. Увечері Хабелер з'їв банку сардин і через деякий час відчув нудоту. Спочатку він не звернув на це увагу, вважав, що це вплив висоти - табір знаходився на висоті 7 тис. м.

"Мій стан погіршувався, - згадує Хабелер. - У мене виступив холодний піт, під язиком збиралася слина; я змушений був вийти з намету, бо мене нудило. Шлунок і горлянка горіли вогнем. Стало ясно, що у мене було сильне харчове отруєння. Коли з мене вийшла вся гірка жовч, я заповз знесилений до смерті у спальний мішок. Я знав: на цей раз я не досягну вершини".

Райнхольд Месснер і Петер Хабелер перед сходженням на Еверест

Месснер розумів, що дістатися вершини самотужки він не зможе. Але і спускатися теж не хотів. Тому він запланував дійти до Південної сідловини і там, на висоті 8 тис. м спорудити Табір 4. Відправився з двома шерпами. В них були з собою два намети, два примуси, один газовий балон, спорядження і продукти харчування. Хабелер почав спуск до Базового табору, щоб дочекатися там Месснера.

27 квітня в Базовий табір, хитаючись, прийшов старезний бородань у супроводі двох хлопчиків з обличчями старців. Це був Райнхольд Месснер і два його шерпа. Далися взнаки двох ночей без кисню на висоті понад 8 тисяч метрів. Шерпи були схожі на мумії. Сам Райнхольд Месснер говорив дуже повільно, і його голос звучав немов здалеку. Він розповів, що вони дійшли до Південної сідловини, до майданчика, передбаченого для Табору 4. На шляху вони потрапили в бурю. Їм удалося сяк-так поставити намет. Райнхольд скип'ятив чай, пив сам і вливав його в шерпів, які зі страху залізли в спальні мішки і більше не рухалися. У них був обмежений запас продуктів і зовсім не було кисню. Вони провели там дві ночі і один день. Велику частину часу Райнхольд витратив на те, щоб не дати заснути обом шерпам.

За тиждень Месснер і Хабелер повністю відновили сили, і 2 травня знову були готові до штурму вершини. Вони піднімалися без відпочинку, минаючи Табір 1, відразу ж пішли вгору до Табору 2. Цього дня було спекотно. У тіні намету температура була плюс 42 градуси. Повітря немов застигло. 6 травня за 4 год. вони піднялися в Табір 3. Шлях був далекий і крутий, але вони піднімалися, не напружуючись.

"Ми їли суп і пили величезну кількість чаю. Випили, так би мовити, про запас, бо чим вище ми заберемося, тим важче буде розтопити достатню кількість снігу на примусах. Єдина турбота - якомога більше спати. Райнхольд і я, обидва взяли з собою снодійні засоби", - розповідаэ Хабелер.

Райнхольд Месснер і Петер Хабелер. Зустріч в  аеропорту. 1978 рік
Райнхольд Месснер і Петер Хабелер. Зустріч в аеропорту. 1978 рік

7 травня альпіністи почали підйом через Південну сідловину до Табору 4. Нічний вітер надув високі кучугури, і вони йшли, провалюючись у сніг вище колін. Давала взнаки висота - 7 тис. м. Втома переходила на ноги і робила їх важкими. Дихання було коротким і поверхневим, було відчуття, що взагалі не рухаєшся вперед.

"Ніч була холодною. Незважаючи на потрійні спальники, у нас сильно мерзли руки і ноги", - згадує Хабелер. - Ми притиснулися якомога щільніше один до одного. Я знову задавав собі питання, як власне зміг Райнхольд витримати дві ураганні ночі тут нагорі без наслідків для здоров'я".

Вранці, пів на шосту ми зібралися і одягли "кішки" в наметі; потім вийшли назовні. Це було 8 травня 1978 року. Сьогодні ми хотіли зробити вершину, або відмовитися від неї назавжди. Ми маємо подолати відсутні 848 метрів по висоті єдиним величезним зусиллям. Принаймні, у нас є одна перевага - не треба турбуватися, чи вистачить кисню".

Месснер згадує, що на висоті вони ставали повільними, ноги були свинцевими.

"Я бачив тільки свої ноги, тільки майбутні кроки і зачіпки, і рухався, немов автомат, - каже Хабелер. - Я повністю відключився і думав тільки про наступні 5 метрів попереду мене. Я думав не про Еверест, не про нашу мету. Було важливо тільки те, що я залишив позаду ці 5 метрів. Більше нічого. Якщо ж я і думав про щось інше, так це про те, як охоче б пішов звідси вниз. Мені не вистачало повітря. Я був близький до задухи. Згадую, що єдине слово проносилося в голові в такт моїм крокам: "Вперед, вперед, вперед..." Немов тибетське заклинання".

Перехід по глибокому снігу забирав багато сил. Тому за можливості альпіністи переходили на обмерзлі скелі, де вітер здув сніговий покрив. Хоча лізти зледенілими скелями технічно було складніше, ніж пробивати щаблі в глибокому снігу, це давалося легше. Через чотири години, близько о пів на десяту вони стояли перед наметами Табору 5 на висоті 8,5 тисяч метрів. Останні 300 метрів - найскладніша ділянка сходження на Еверест. Альпіністи називають її "найдовшою милею на Землі". Потрібно подолати крутий гладкий кам'яний схил, покритий снігом.

Райнхольд Месснер і Петер Хабелер

Далі йти глибоким снігом було неможливо. Альпіністи згорнули на гребінь Південної висоти. Стіна обривалася тут на 2 тисячі метрів. Невірний крок - падіння вниз у Долину мовчання. Непомітно вони пройшли через хмари і раптом опинилися на передверші гори. У цей момент на них налетів ураган. Райнхольд і Петер зв'язалися один із одним мотузкою.

"Рухом руки Райнхольд показав мені, що він хоче йти попереду. Хотів зняти, як я буду підніматися по гребеню, а піді мною буде розбурхане море хмар. Він зняв окуляри, щоб краще встановити камеру. Я помітив, що його очі виглядали запаленими. Але я не надав цьому значення, так само як і він. На висоті 8,7 тисяч метрів, ми, очевидно, досягли такої точки, де відмовили нормальні функції мозку або, принаймні, сильно обмежилися, - говорить Хабелер. - Незважаючи на ейфорію, фізично я зовсім вибився з сил. Уже не усвідомлював сам себе і мені здавалося, що тут замість мене йде зовсім інша людина. Цей інший дійшов до ступеня Хілларі, дуже небезпечного зльоту на гребені, піднімався і тягнувся вище, по щаблях, вибитих попередниками.

Райнхольд ступив однією ногою в Тибет, а іншою - в Непал. Зліва - схил на 2 тисячі метрів в бік Непалу, а праворуч - на 4 тисячі метрів - у Китай. Ми були одні - друг і я.

І тоді я почав молитися: "Господи, не дай мені пропасти тут нагорі". Я повз на колінах і ліктях далі і неймовірно молився, як ніколи раніше в житті. Це ніби була розмова віч-на-віч з вищою істотою. І знову я побачив себе, що повзе далі, нижче мене, поруч зі мною, вище і вище. Він рухав мене на висоту. А потім я раптом знову стояв на своїх ногах. Я прокинувся. Я стояв на вершині. Це було о 13:15 8 травня 1978 року.

Ми прийшли. Ми кинулися один одному на шию, схлипуючи і заїкаючись, щось лепетали і не могли заспокоїтися. Сльози текли з-під окулярів по бороді.

Петер Хабелер і Райнхольд Месснер

Хабелер згадує, що не мав почуття тріумфу або перемоги.

"Я знав, що стою тепер на найвищій точці землі. Але мені було байдуже. Тепер я хотів тільки одного: назад, назад у той світ, з якого прийшов. Найшвидше. Я відрізав від мотузки, якою все ще був зв'язаний із Райнхольдом, кінець довжиною в 1 метр і міцно закріпив на китайському топографічному знаку, як доказ того, що ми були тут нагорі".

"Спуск не являв собою нічого героїчного. Вниз я біг, гнаний бажанням, яке я дуже добре можу описати: це була чиста воля вижити,"- посміхається Петер.

Під час спуску Хабелер зістрибнув зі скелі на сніг і пошкодив ногу. Коли він прийшов у табір, на нього дивилися з жахом: "Я розбив лоба, і він кровоточив. Втратив окуляри. І мої очі були заклеєні льодом. Мій ніс був темно-синім, майже чорним від холоду, а борода - білосніжною від льоду. Виснажений я виглядав, як живий труп. Так само виглядав Райнхольд, коли прийшов, похитуючись, в табір через пів години".

У Райнхольда почалася снігова сліпота. Він не бачив навіть чашки з чаєм, яку підніс йому Петер. До того ж з'явилися різкі болі в очах, які доводили Райнхольда майже до божевілля. Пізніше почалися галюцинації. "Ми більше не зв'язувалися, але я все ж простягнув Райнхольду свою лижну палицю, щоб він зміг за неї міцно триматися. Так я обережно вів його по льоду повз незліченні льодові тріщини".

Зараз ви читаєте новину «"Ви повернетесь ідіотами": як альпіністи підкорили Еверест без кисню». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua