пʼятниця, 17 лютого 2006 13:18

"Де Ларочча вчила мене, як треба жити"

Автор: фото: Андрій ЄЛОВІКОВ
  Вікторія Жадько показує на стандартну гітару, а в руці тримає дитячу
Вікторія Жадько показує на стандартну гітару, а в руці тримає дитячу

"Коли я вчилася на диригуванні, мій викладач казав: "Важко вам, Віко, буде: хлопці з"їдять". Тепер хто-хто, а чоловіки їдять мене найменше", — розповідає диригентка Вікторія Жадько, 38 років.

Вона зустрічає нас на дачі на Софіївській Борщагівці. Невисока на зріст, тендітна. Одягнена в чорні брюки, чорно-білий светр і домашні зелені в"єтнамки. До її просторої одноповерхової хати тулиться прибудова. В ній бігає каштанова вівчарка.

— Він кусається — молодий, дурнуватий трохи. Так що заходьте швидше всередину, — каже Вікторія, тримаючи собаку за передні лапи.

У будинку пропонує каву. А поки кипить вода, запалює свічку у формі кулі, що стоїть на столі, й вибачається за ремонт:

— Узялися перебудовувати дім, а з"ясувалося, що стільки грошей на це потрібно, — вона відкидає з обличчя пасмо волосся. — Тисячу доларів заплатила тільки за те, щоб на цьому дворищі розкидали сарай. Та й то: його так довго розбирали, що я вже готова була сама рукава закачати.

Важко? — питаюся.

— Я звикла в житті розраховувати тільки на себе, — вона розливає окріп у чашки. — У 15 років поїхала вчитися в Луганське музичне училище. Згадую ті часи як найкращі. Дисципліна у нас була дуже серйозна. Корпус училища з"єднаний із гуртожитком. О 6-й ранку студенти починають займатися, а ти спиш і крізь сон чуєш — духові, балалайки, скрипки... Потім училася в Київській консерваторії і паралельно працювала. Гастролювати почала з третього курсу. Правда, тоді можна було тільки по Союзу.

Тисячу доларів заплатила тільки за те, щоб на цьому дворищі розкидали сарай

А коли вперше поїхали за кордон?

— У 1989 році на міжнародний фестиваль класичної гітари до Угорщини. Щоб зробити закордонний паспорт, я буквально ходила і "пробивала" стіну головою. Витратила всі літні канікули, щоб отримати візу.

Крім диригування, ви навчаєте студентів.

— Так, готую викладачів гри на класичній гітарі.

А чому вибрали гітару?

— Це не я,— весело крутнулася. — Це моя мама. Її подруга була викладачкою по класу гітари, і мамі зручно було залишати мене на неї. Дітей брали на заняття з десяти років, а я почала в дев"ять. Спеціальних дитячих інструментів у Радянському Союзі не робили, тож тягала за собою дорослу гітару. Була малою — на фізкультурі завжди стояла другою з кінця.

Зараз я дев"ятирічних на навчання майже не беру. Починаю вчити з шести-семи, максимум — восьми років. Минулого року навіть чотирирічного хлопчика взяла.

Для діток замовляю інструменти меншого розміру в Польщі, Чехії... Зараз покажу, — Віка легко зістрибує зі стільця й проводить нас у сусідню кімнату. На стіні висять східні інструменти. — Це мені з Казахстану аспірант привіз, — хвалиться. — Правда, грати на них і досі не вмію.

У кутку кімнати стоять стоси трикутних картонних коробок. Вікторія стає на стілець і витягує з однієї невеличку гітару.

А своїх дітей вчите грати?

— Старшому Денисові — сім. Він у нас із чотирьох років учився грати на флейті, а тепер взявся за скрипку. Малому Дарику — чотири з половиною, а бачили б ви, як він танцює, — Віка м"яко усміхається. — Водимо його на хореографію.

Ваш чоловік теж музикант?

— Так, гітарист.

А як ви познайомилися?

— В університеті... Я у нього викладала, — каже вона неохоче. — Я ніколи не поводилася зі студентами так, ніби я — страшний монстр, а до мене приходять дурні подушки, які треба набити пір"ям. Ми між заняттями п"ємо каву або чай, спілкуємося.

А чим він вам сподобався?

— Ну, не знаю, чим. Цікавився, може, трохи більше, ніж інші. Здавалося, він буде хорошим виконавцем і викладачем, — вона крутить срібний перстень на руці. — Так воно і є. Разом ми живемо вже років сім. Учні його люблять, а я знаю, що моя праця не пропала.

Були випадки, що солістам-духовикам погано ставало і вони падали зі стільця

У вас виникали непередбачувані ситуації на концертах?

— "Сюрпризи" бувають дуже часто. Головне — не втрачати контролю, — виструнчується Віка.

А ніколи не бувало такого, щоб хтось із музикантів заснув?

— Ну-у, це вже я не знаю, який бездарний диригент має бути, щоб у нього оркестр заснув. Якось за десять хвилин до початку концерту до мене підійшов музикант — перший гобоїст, і каже: "Маестро, трагедія. Мій інструмент зламався". А він головну партію в концерті грав. Якщо собою не володіти, від такого й інфаркт можна отримати. Але ми викрутилися: перший флейтист у відповідальних місцях ухитрявся підхоплювати одночасно дві партії.

Різне буває — і струни рвуться, і грифи ламаються. У знайомих диригентів  траплялися випадки, коли в їхніх оркестрах перед відповідальними соло солістам-духовикам погано ставало і люди падали зі стільця.

З ким із світових зірок працювали?

— З королівськими філармонійними, державними оркестрами, зі скрипалями, піаністами у Голландії, Данії, Фінляндії, Польщі, Росії, Німеччині. Запам"яталася зустріч з іспанською піаністкою Алісією де Ларочча. Це віп-жінка в музиці — учениця легенди іспанської музики Ґранадоса. Їй сімдесят із лишком років, а вона така моторна! Концертує досі. Вчила мене, як треба жити.

Ще люблю людей із оркестру. Часто там грають 80-річні музиканти. Я до них чіпляюся, як п"явка, і намагаюся з них висмоктати секрети. Хоча особисто знайома і з Ґідоном Кремером, і з Юрієм Башметом...

Крім музики чим захоплюєтесь?

— А ви не бачите? — озирається довкола вона. — Будинком. Я його сама повністю проектую. Архітекторів не замовляла, тільки робітників. Він ще тільки будується, а я вже про дизайн думаю. Збираюся зробити другий поверх. Це дуже схоже на музику: в ній теж треба будувати, але в мріях. А тут твоя хата стоїть перед тобою, і ти щодня можеш її бачити.

Город у вас є?

— Ось там є якась діляночка, — показує рукою у вікно. — Але моркву вирощувати не збираюся. На дачі люблю просто дихати свіжим повітрям і відпочивати.

1967 — народилася в Києві
1986 — вступила до Київської консерваторії
1993 — перемога на першому міжнародному конкурсі диригентів імені Сергія Прокоф"єва
З 1993 — диригує Заслуженим академічним симфонічним оркестром Національної радіокомпанії України
1995 — перша премія Ґжеґожа Фітельберґа на міжнародному конкурсі диригентів у Катовіце
1998 — лауреат конкурсу імені Миколи Малька в Копенгагені
1999 — народився син Денис
2001 — народився син Дарик
Серед європейських диригенток володіє найбільшою кількістю відзнак

Зараз ви читаєте новину «"Де Ларочча вчила мене, як треба жити"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути