
Податкова служба не повинна впливати на правила "гри", встановлені законодавцями. Вона має бути компетентним порадником для тих, кому необхідна порада, і пильним, неупередженим і безпристрасним "наглядачем" за сумлінністю дотримання встановлених правил. Така думка голови Державної фіскальної служби України (ДФСУ) Ігоря Білоуса приведена в публікації БІЗНЕСу (№10 (1153) від 09.03.2015) "Багато податкових правил підлягають переоцінці".
У даній публікації Ігор Білоус розповів про досягнення, проблеми і підсумки першого року роботи на посту голови Державної фіскальної служби:
Майже рік тому я став держслужбовцям і очолив податкову службу. До приходу на державну службу я накопичив досвід управління різними колективами, в різних країнах і при різних обставинах. Але, безумовно, масштабність завдань, рівень значущості для суспільства і рівень відповідальності на державній службі просто грандіозні. Я розумів це і налаштовувався на нову справу відповідно. Входження в деталі, звичайно, зажадало значних витрат часу і зусиль — перші кілька місяців рідко повертався з роботи раніше години-двох ночі. Втім, такий графік не дуже змінився до сьогоднішнього дня, але вже з інших причин: чим більше втягуєшся в роботу, тим більшу кількість завдань ставиш перед собою і вирішуєш. Мої очікування відносно масштабу структури виявилися відповідними дійсності, а подальша робота лише додала "фарб" в її розуміння.
Про мотивацію до роботи
Відзначу, що ключові моменти мотивації до роботи за рік залишилися незмінними. Ще до приходу на держслужбу я був глибоко переконаний — податкова не повинна впливати на правила "гри", встановлені законодавцями. Вона має бути компетентним порадником для тих, кому необхідна порада, і пильним, неупередженим і безпристрасним "наглядачем" за сумлінністю дотримання встановлених правил. Також для мене було очевидним, що податкова служба була вельми далека від цього ідеалу. Час від часу виголошувалися слова про реформи в податковій, які, ймовірно, здавалися красивими тим, хто їх виголошував. Але сприйняття бізнесом податкової від цього не мінялося. Моє завдання — зробити так, щоб слова і реальність перестали розходитися. А масштабність завдань і віддаленість від мети — це не привід скласти руки і не проводити змін.
Про зміни
Структура, в яку я прийшов рік тому, вимагала як негайних змін, так і масштабної реструктуризації. Однією з перших дій стало значне скорочення перевірок і відміна плану по донарахуваннях податків. Ми доклали зусиль для того, щоб нарешті почала дотримуватися буква закону і не було кримінального переслідування платників податків, поки не погоджено податкове зобов'язання. Розуміючи, що в багатьох підприємств непрості взаємини з податковою, історія яких сягає корінням у минуле, ми запропонували ідею податкового компромісу. Завдання було дати можливість бізнесу, який вимушували або наполегливо схиляли користуватися схемами ухилення від податків, закрити цю сторінку і почати з чистого аркуша. Відповідний закон був ухвалений, ідея була сприйнята бізнесом, практично до кінця лютого кількість заявок від підприємців, прагнучих до досягнення податкового компромісу, зростала. Але потім, на жаль, заявок стало помітно менше. Не можу стверджувати, що це пов'язано із службовим розслідуванням у фіскальній службі. Проте, як показує досвід, будь-яка невизначеність викликає реакцію — зачаїтися, перечекати, поки не настане ясність.
Шкода, якщо з цієї причини хтось не встигне скористатися компромісом, адже термін його вживання законом визначений до середини квітня 2015 р. Але компроміс — це лише частина видимих для бізнесу змін.
Важливі для очищення системи дії здійснюються усередині служби. Ще до прийняття Закону "Про очищення влади" протягом першого місяця роботи я зустрівся з керівниками всіх департаментів і областей. За результатами цих співбесід були звільнені 94 (із 108) керівники, які здійснювали політику попередньої влади. Також звільнилися більше 6,5 тис. посадових осіб. Серед них — вся керівна ланка міністерства (міністр і його заступники), 22 з 26 керівників департаментів центрального апарату, 23 з 28 керівників головних управлінь територіальних органів, 21 з 28 керівників слідчих підрозділів податкової міліції головних управлінь територіальних органів, 24 з 26 керівників митниць. На виконання Закону "Про очищення влади" були звільнені від своїх посад ще 103 працівники, у тому числі 84 керівники.
Я сподіваюся, що бізнес відчує позитивні зміни
При цьому у мене немає ілюзій відносно того, які зміни ще належить здійснити у фіскальній службі. Наївно вважати, що масову структуру, націлену на виконання певних завдань, укомплектовану відповідно, можна розвернути в правильному напрямі відразу. Ми щільно працюємо з місією МВФ з питання необхідних змін. Оптимізація структури, нові, правильно мотивовані, кадри, адекватне фінансування, технічна оснащеність — ось майбутнє фіскальної служби. Підкреслю, єдиної фіскальної служби, об'єднуючої митне і податкове "крила".
Про модернізацію податкової міліції
Функція, яку виконує податкова міліція, вимагає переосмислення. На мій погляд, ми готові до "демілітаризації" податкової служби і створення менш конфронтаційної моделі стосунків з бізнесом. Ми прагнемо до високого відсотка добровільного виконання платниками податків вимог законодавства. Безумовно, ми розуміємо, що є немало "ризикових" платників податків, що роблять спроби обійти закон. Але для досягнення високої "добровільності" ми повинні не устрашати платників податків званнями і погонами, а прагнути володіти максимально детальною інформацією про те, хто і як ухиляється або може ухилитися від сплати податків. Саме така інтелектуальна складова забезпечує невідворотність покарання недобросовісних платників податків. Фіскальна служба повинна зберегти інтелектуальний потенціал і досвід, накопичений співробітниками податкової міліції, проте, повторю, прийшов час змістити акценти.
Ми лише на початку масштабних змін
Моє завдання — забезпечити проходження точки неповернення на шляху до створення модернізованої фіскальної служби.
У перші три тижні моєї роботи на посаді глави Державної фіскальної служби ми спільно з представниками МВФ визначили, що нам необхідно провести функціональну реформу. Ми враховували передові напрацювання в світовій практиці, зокрема, використовували досвід Великої Британії. Є три ключові позиції: автоматизація процесу, електронізація сервісів і якісно-кількісні показники, тобто професіоналізм співробітників. У нас зараз трирівнева структура, а треба перейти на дворівневу. Великих платників обслуговуватимуть офіси за галузевим принципом. Потрібні окремі офіси для обслуговування малого і середнього бізнесу і для обслуговування фізосіб. Треба створити єдину структуру в області: податкова і митниця.
І, звичайно ж, посилити персональну відповідальність усіх керівників у Києві і на місцях. Необхідна централізація всіх бухгалтерій і скорочення кількості юросіб у структурі ДФС.
Про податковий тиск
Хотів би нагадати, що одне з основних завдань служби — забезпечення надходжень до бюджету. Додам, не шляхом "витискання" з чесних платників податків понад те, що передбачене законом. Так ось, динаміка переплат по податку на прибуток істотно зменшилася. В порівнянні з 1 квітня 2014 р. переплати зменшилися на 1,1 млрд грн.
Тепер про ПДВ. Нарахування ПДВ зросли на 22%, або на 1,9 млрд грн. (декларація грудня 2014 р. — січня 2015 р. до декларації грудня 2013 р. — січня 2014 р.). Якщо середні нарахування за два останні звітні періоди склали 10,2 млрд грн., то за аналогічний період минулого року — 8,3 млрд грн. Не дивлячись на втрату надходжень з Донецької і Луганської областей (–9,3 млрд грн.), Криму та м. Севастополя (–4,6 млрд грн.) і при значному падінні економіки, досягнуте збільшення збору платежів до держбюджету в порівнянні з 2013 р. на 10 млрд грн., або на 3,3%.
Наша непроста боротьба з системним ухиленням від сплати цього податку дає результат. Ми розуміємо, що це не межа. Фіскальний потенціал ПДВ далеко не розкритий. Ми покладаємо великі надії на систему електронного адміністрування ПДВ, яка повинна почати повноцінно функціонувати після завершення тестового періоду. Тоді на масштабному системному ухиленні від сплати ПДВ можна буде поставити жирну крапку. Підкреслю — система електронного адміністрування ПДВ має бути нейтральною для добросовісних платників, особливо після внесення до неї змін у грудні 2014 р.
Про погіршення становища бізнесу
Я неодноразово чую заяви представників бізнесу про погіршення справ. Але давайте відповімо відверто, чи є податки і податкова причиною погіршення економічного стану? Чи існують інші причини, що перебувають за межами компетенції фіскальної служби? Питання, з одного боку, може здатися риторичним. З іншого боку, це привід поглянути на адекватність податкових правил, податкового навантаження. Багато підходів, на мій погляд, підлягають переоцінці, ми обговорюємо ці питання з Міністерством фінансів. Ми не знімаємо з себе відповідальності за нашу сферу діяльності: якісне адміністрування податків, обслуговування платників податків, виявлення і запобігання ухиленню від сплати податків. Ми відкриті для розмови і розмовляємо з бізнесом і суспільством, готові вислухати і їхні побажання, і конкретні пропозиції. Але конкретики хотілося б більше.
Коментарі
1