
- Ще місяць тому нічого не віщувало біди, хоча ситуація із системою "Платон" не нова. Її вигадали ще в 2011 році, - розповідає в інтерв'ю Gazeta.ua Сергій Гуляєв, координатор акції російських далекобійників. Вони протестують проти збільшення плати за проїзд до 3,09 рублів за км федеральними трасами вантажних автомобілів масою більше 12 тонн. Система запрацювала з 15 листопада. - Але ввели її в роботу саме зараз, змусили всіх купувати прилади, реєструватися, платити гроші. Народ почав протестувати проти цієї системи, бо для них це дорого.
Через кризу із санкціями, падіння рубля, різні ембарго, люди стали менше купувати. Відповідно далекобійники почали менше возити, ринок вантажних перевезень згорнувся. Замовлень стало менше, майже всі працювали на межі нерентабельності. А тут ще доведеться платити за проїзд і дорожній податок. Люди порахували, що це вже нижче рентабельності, вони виходять в мінус.
На скільки ця система є дорогою?
- Ось вам арифметика на прикладі рейсу Петербург-Москва. Він коштує приблизно 38-40 тисяч рублів. Із них витрати: паливо — 18 тисяч, платні ділянки доріг - 2,4 тисячі, стоянки, готель, харчування — 2 тисячі. Заміна масла, фільтрів - майже 4 тисячі на рейс. Збори соцстраху, податок на діяльність — ще 1,3-1,5 тисячі. Ще півтори тисячі із річного транспортного податку, страховки.
Загалом на рейс далекобійник має 29 тисяч рублів витрат. Це якщо не враховувати амортизацію, порване колесо до 20 тисяч, дрібні ремонти і непередбачувані витрати у вигляді поборів різних контролюючих органів.
Чистими за рейс далекобійник заробляє 9-11 тисяч або 36-44 в місяць. Це якщо він сам за кермом і на своїй машині. Якщо платитиме найманому водію — самому господарю вже нічого не залишиться.
Тепер множимо 8 тисяч кілометрів пробігу на цей новий податок в 3,09 рублів за кілометр і отримуємо 24 тисячі 720 рублів. Їх треба віддати із своєї зарплати якомусь кровососу. Більше половини! І хто тоді буде працювати за 12-19 тисяч?
Мережі супермаркетів, типу "магнітів", "перекрестков", які мають свої транспортні парки, вже заклали витрати на купівлю "Платона" у ціну своїх товарів.
Перед тим як прийняти цю систему, влада радилася з людьми чи потрібно це їм? Чи прийняли і поставили перед фактом?
- В Росії ніхто ні з ким не радиться, тут немає громадських слухань. У 2011 році, коли приймали цей закон, вирішили, що далекобійники це такі люди, що з них легко щось отримати. Мовляв, вони ж не погано заробляють, не збідніють, якщо заплатять по 3 рублі на будівництво доріг". Але насправді далекобійники дуже вразливі і беззахисні перед законом. Мало того, що підвищена небезпека, та ще й багато технічних регламентів і вимог до вантажівки: щоб не старша певного віку, щоб не було перевантаження. А люди ж намагаються взяти побільше, коли їдуть, щоб дорожчим рейс був.
Взагалі, ця система "Платон" - чисто корупційна схема. Коли її планували — про економіку ніхто й не думав. Її вигадав син друг президента — Ігор Ротенберг (компанія Ігоря Ротенберга "РТ-Інвест Транспортні системи" є розробником й оператором системи "Платон". - Gazeta.ua). Схема має приносити 10 мільярдів доларів в рік. Це дохід невеликих нафтових компаній. І то їм треба проводити розвідку, буріння, логістику вибудовувати на далекій Півночі. А тут вигадали годівницю і ті ж 10 мільярдів доларів будуть отримувати в рік.
Хіба протест далекобійників може бути серйозним? Росіяни доволі пасивні в плані протестів.
- Погоджуюся, що росіян в "жирні" роки трохи розбалували, всі розслабились і навіть опозиція не прикладала ніяких зусиль. Теж пасивно себе поводила.
В цьому протесті поки що лише економічні вимоги великої і сильної групи людей. Я зараз не говорю про їх політичну грамотність. У них є свій автомобіль, який вони самі обслуговують. Далекобійник сам собі і бухгалтер, і слюсар, і логіст. Тобто організував бізнес, заробляє гроші, а коли не зможе сам їздити, то найме водіїв і вони будуть заробляти йому гроші. І раптом, щось пішло не так.
Думаєте далекобійники будуть до кінця стояти?
- Сподіваюся, бо не мають іншого виходу. Або цю плату відмінять, а якщо ні, то хай понижають вартість проїзду. Тоді є ще сенс займатися свою діяльністю. Навіть якщо продавати свої машини, то кому? Ринок переповнений, зможуть продати лише на запчастини або металолом. Або третій варіант - стояти до кінця й досягнути свого.
Всю цю ситуацію хлопці пов'язують не лише з Ротенбергом, а й з Путіним. Самі зізнаються, що ще вчора носили футболку з Путіним, а сьогодні він з них останню сорочку знімає. Мовляв, навіщо такий президент, який відстоює інтереси олігархів, а не 2 мільйонів далекобійників.
Цей протест можна розвернути на всю систему. Змусити суспільство подивитися уважно на ситуацію через призму "ротенбергів". Ми стикнулися з кричущою корупцією, яка збагачує одну сім'ю і збіднює не лише два мільйони далекобійників. Якщо не зламати цю систему, то платити подібним "ротенбергам" буде вся країна. Бо перевезення, транспортна логістика є в усіх товарах. Якщо піднімають ціну за дороги, то зрозуміло, що завтра хліб буде коштувати не 20, а 25 рублів. І так далі на всі продукти.
Люди збираються їхати на протест до Москви?
- Зараз з'їжджаються з Санкт-Петербургу, Нижнього Новгороду, Волгограду, Дагестану, Білгорода. Колонами їхати не можемо, лише одиночними автомобілями по 3-5 авто. Просимо не вступати в суперечку з ДАІ, міліцією, не розповідати куди вони їдуть, не сварити Ротенберга. Тому люди вигадують різні легенди, хто і куди їде. Всі збираємось у місцях, де й маємо зібратися.
Настрій хороший, бо у людей з'явилась надія. Якщо переможемо, то переможуть всі. А можливо вдасться скинути "упиря" який загнав Росію у всю цю історію. Але будемо вирішувати задачі по мірі надходження, спочатку локальні.
Якщо ці люди будуть стояти до кінця, вони покажуть приклад іншим, наприклад нафтовикам, які мерзнуть в Заполяр'ї , а гроші отримує Сечин. Може, люди зрозуміють, що їх вдвічі пограбували, долар удвічі виріс і споживчий кошик теж удвічі знизився. Наші заощадження теж знецінилися в два рази. І якщо далекобійникам вдасться відстояти своє, то інші люди на їх прикладі зрозуміють, що своїх прав шляхом протестів можна добиватися. Може, тоді щось почне зрушуватися. Хоча розумію, що 86% росіян, які обдурені нашим телебаченням, будуть помирати від голоду з словами про Путіна.
Тобто холодильник у Росії телевізор ще не переміг?
- Ще ні. Є приклади Ленінграду, де люди їли своїх дітей, але прославляли вождя. Межа терпіння в нашого народу велика. У 20-му столітті найкращих людей знищували, убивали всіх, хто щось міг зробити. Це негативна селекція протягом століття внесла серйозні психологічні корективи в свідомість народу.
Якщо після смерті Сталіна люди тільки через три роки зрозуміли, хто ними керував, то у випадку з Путіним все буде швидше. Менш, ніж за 3 роки до тих 86% дійде, хто правив ними ці 15-16 років. Це вже відбувається. Недавно вийшло розслідування Навального про генпрокурора. Метастази пішли, їх не заховати. Пухлина починає пробиватися на поверхню. Це лише перші ластівки на рівні генпрокурора, а завтра можемо дізнатися теж саме про прем'єр-міністра, віце-прем'єрів, чиновників адміністрації. В них же там у всіх рило в пуху. Вони ще поки відчувають себе безпечно, але вже тривожно. Розуміють, що є не лише санкції й ізоляція, вже пробиваються внутрішні невдоволення і це може зашкодити більше, ніж вплив зовні. Той же протест далекобійників, людей загнали в кут, їм немає куди діватися. Вони кажуть, що спалять свої авто, бо продавати їх на запчастини їм шкода. Шкода навіть дивитися, як ті машини, які годували їх протягом 10 років, будуть розбирати на частини. Люди у відчаї.
Можна тільки уявити реакцію Путіна, в якого зараз і так чимало проблем: конфлікт із Туреччиною, Заходом, ІДІЛ, війна в Сирії, незрозуміла ситуація з Україною, а тут ще російські далекобійники чогось хочуть.
- Він тримає паузу. Країна вже місяць збунтована, сотні тисяч далекобійників, а президент мовчить. Це означає, що це питання стосується не лише двох Ротенбергів. Вони просто гаманці. Думаю, ця схема значно глобальніша.
Якщо влада на вищому рівні на протести поки не реагує, то чи є тиск на нижчих рівнях? З боку поліції, чи особисті погрози?
- Якщо хлопці потраплять під ОМОНівські дубинки, буде так, як було зі студентами на Майдані в Києві. Тоді Майдан почнеться в Росії.
Думаю, тоді вже всі піднімуться. Робітники не політики, вони не будуть боротися за глобальні речі: чесні вибори, ще щось там. Вони боротимуться за виживання, за свою сім'ю, щоб нагодувати своїх дітей. Нічого такого не вимагають, хочуть, щоб їм дали змогу працювати. Бо якщо люди не можуть купити їжу, заплатити за квартиру, кредит тоді, як інші їдять в три рила, маю на увазі "ротенбергів", "ковальчуків", "тищенків", то народ починає запитання задавати. Хоча зараз вони в дечому ще наївні. Вірять в державу, Путіна, що їх не покинуть, що це Ротенберги погані, а цар цього всього просто не знає.
Федеральні ЗМІ якось висвітлюють ці протести?
- Ліберальні й опозиційні газети пишуть. Але є й замовні статті, що далекобійники не хочуть ділитися, тут війна, а вони затіяли-збунтувати. По телевізору — ні слова. Хоч люди вже місяць протестують, проводять різні акції в регіонах. Раніше з усіх новин, 90% було про Україну і 10 про Росію. Тепер нам показують про Сирію, Єгипет, Францію, Туреччину, трохи України і лише 5% про Росію.
Коментарі
7