Днями заповідають вихід третьої хроніки Нарнії. Прем'єра запланована на Різдво. Мені цікаво, скільки глядачів в Україні побачать між двома подіями зв'язок, більш аніж комерційний. Насправді, Клайв С. Льюїс писав свої Хроніки як казкову переоповідь Євангелія. Як і його великий приятель Джон Р. Толкін, він перш за все був християнським письменником.
Льюїс  також є автором однієї з моїх улюблених книжок - "Справжнє  християнство". Вона постала з передач, які він читав англійським воякам  на фронті по БіБіСі під час війни. Воєнні обставини вимагають щирості.  Тому в книжці немає солодкавого богосюсюкання. Зате є багато чисто  англійського гумору. Скажімо, Льюїс пояснює, чому щонеділі треба ходити  до церкви. Уявіть собі, - пише він, - що у всесвіті йде велика війна,  між Богом і Дияволом. Поки що Диявол перемагає й захопив усі важливі  стратегічні пункти. До церкви треба йти тому, що це остання територія,  не захоплена противником - і туди по неділях Бог шле свої воєнні  телеграми, що робити і куди далі наступати.
У  теперішній старій Європі таке пояснення небагато допоможе. Будете в  Кельні, зайдіть у місцевий, найбільший у світі католицький собор: там,  де колись збиралися натовпи вірян, по неділях тепер їх набирається ледве  на одну бічну наву. Різдво там втрачає своє справжнє, потойбічне  значення і набирає значення тут-бічного, комерційного. Історики кажуть,  що ці зміни нагромаджувалися поступово. Але найрадикальніший поворот  пов'язаний із поколінням "сікстіз". Воно народилося зразу по війні, а  дозрівало й доходило до середнього віку у "щасливе тридцяліття",  1950-ті- 1980-ті. А добробут не потребує Бога. Принаймні, так гостро і  сильно, як у роки тривоги і неспокою.
Зараз  Захід знову вступив у часи невпевненості. Потреба у трансцендентному  заспокоєнні стала такою ж сильною, як колись у часи війни і депресії.  Тільки Західна Європа розучилася виражати свій страх мовою релігії. Як  писав Честертон, факт, що люди перестали вірити в Бога, не означає, що  вони перестали вірити взагалі. Просто вони вірять в екстрасенсів, знаки  Зодіаку, пророцтва Нострадамуса й у всяку іншу чортівню. Чи не тому  зараз найбільші касові збори мають фільми, що пропонують "дієтичну"  релігію й розповідають про Гаррі Поттера, героїв Братства Перснів та  Нарнії?
До  церкви треба йти тому, що це остання територія, не захоплена  противником - і туди по неділях Бог шле своєї воєнні телеграми, що  робити і куди далі наступати
У  Східній Європі ситуація поки що інша. Але спостерігаючи за всесвітнім  тріумфом консюмеризму, питаєш себе, наскільки і як надовго? Патріарх  Кирило має рацію, коли критикує Захід за споживацькі настрої. Але його  критика - це дошукування пилинки в очах ближнього й не бачення колоди у  власних. Бо в "русском мире" Святого Миколая давно вже витіснив Дід  Мороз, а замість Різдва святкують Новий рік. Попросіть свого знайомого  росіянина заспівати вам будь-яку колядку: навряд чи він згадає більше  одного куплета, якщо взагалі що-небудь згадає.
Та  що там росіянина - попросіть українця з Києва, Одеси, Херсона чи  Чернігова! Останній раз там по-справжньому колядували ще перед  радянською колективізацією і Голодомором. У мою рідну Галичину та  сусідні Волинь і Закарпаття радянська влада прийшла на 30 років пізніше.  Страшно подумати, що було б, якби Червона армія виграла війну з  Пілсудським 1920-го, і Львів уже тоді став би радянським. Пам'ятаю моє  село з початку 1980-х: коляду було чути вряди-годи, а все Різдво  справляло враження кота з перебитим хребтом.
Найбільша  заслуга комунізму полягає в тому, що він не прожив надто довго. Із його  падінням Галичина знову стала Заходом для Сходу і Сходом для Заходу -  позбавлена, однак, крайностей одного й другого. Тут глибоко в носі мають  Діда Мороза, і замість іти до супермаркетів, колядують удома й на  вулицях.
Якби  я був президентом України - а щонайменше міністром зв'язку - то на час  різдвяних свят здешевив би квитки або взагалі скасував їх на поїзди, що  йдуть на Західну Україну. Бо там на Різдво Бог шле свої воєнні  телеграми, що робити й куди далі наступати.
Ярослав ГРИЦАК, історик
журнал Країна №51, 17.12.2010
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
            
            
            
            
                        
                        




Коментарі