
35 років тому, 16 травня 1985 року, у Радянському Союзі розпочалася антиалкогольна кампанія. Цього дня вийшов указ "Про посилення боротьби з пияцтвом і алкоголізмом, викоренення самогоноваріння".
У такий спосіб влада планувала знизити споживання алкоголю, яке на той час досягло рекордних показників. У 1983-му населення придбало алкогольних напоїв на 50 млрд крб. Водночас м'яса на 22,5 млрд крб, хліба – 8,8 млрд. На одну людину приходилося 10,5 л алкоголю на рік. Якщо ще врахувати підпільне самогоноваріння, то виходило 14 л.
Протягом 1985-1987 років влада активно пропагувала тверезий спосіб життя. Міліціонери масово ловили п'яних на вулицях і відправляли до витверезників. За алкоголізм штрафували, або ув'язнювали на 15 діб. Забороняли будь-які банкети з алкоголем. Якщо заставали на роботі за розпиванням, то звільняли. По телебаченню та радіо розповідали про безалкогольні весілля та новорічні застілля з лимонадом.
Купити спиртне було не просто. Його продавали по талонах, у певних магазинах з 14.00 до 19.00. Крім того, горілка подорожчала. Алкоголь зник із літаків, поїздів, готелів, кафе. У деяких ресторанах наливали не більше 100 г горілки і 150 г вина.
За роки антиалкогольної кампанії знищили 60 тис. гектарів виноградників. Це, наприклад, колекційні сорти винограду в Криму. На Закарпатті більшу частину виноградників досі не вдалося повністю відновити.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Не коронавірусом єдиним: у Росії збільшилася смертність від алкоголізму
У результаті виник дефіцит алкоголю та почало зростати підпільне самогоноваріння. Громадяни жартували про "сухий закон": "Спасибо партии родной, что нету водки в выходной! Но ты не плачь, моя Маруся, – одеколона я напьюся!", "На недельку, до второго" закопаем Горбачева. Откопаем Брежнева — будем пить по-прежнему".
Через масове невдоволення населення та економічну кризу, 1987-го антиалкогольну кампанію згорнули.
В Україні під час карантину у торгових мережах продажі алкоголю зросли на 30%. Зріс попит на онлайн доставки. Покупці замість однієї пляшки вина беруть одразу кілька ящиків. Так виходить дешевше. За останніми дослідженнями групи "Рейтинг", 10% опитаних українців підтверджують, що випивати стали частіше, ніж до запровадження карантину.
Коментарі