Скандал довкола "таблиць" Берлінської - хайп заради хайпу?
Злив ворогу секретних даних, зрада - якого тільки бруду не виливали останнім часом на Марію Берлінську, волонтерку і громадську діячку. Причина - нібито оприлюднення даних вітчизняних виробників дронів. Але давайте розбиратися, що відбувається насправді?
Марія Берлінська знову потрапила в скандал - нібито вона злила росіянам контакти виробників дронів, опублікувавши відому в широких/вузьких колах таблицю контактів, дані для якої подають самі виробники, за бажанням.
Я цю таблицю бачив ще 2022 року, вона є в телефонах і на комп'ютерах у тисяч людей, причетних до безпілотної тематики, і, можна навіть не сумніватися, що ця таблиця є у противника. Причому, давно.
Мій номер телефону теж є в цій таблиці, тільки не під тим прізвищем, не за тією адресою, та й номер не того телефону. Тому що порятунок потопаючих - справа рук самих потопаючих, і ті, хто не перепродавці "китаю", що мають тільки адресу реєстрації з секретаркою на телефоні, а нормальні розробники і виробники шифруються, як можуть.
Реальні виробники не рекламуються в мережі, про їхні розробки мало що відомо широкому загалу і численній армії "експертів"...
Реальні виробники не рекламуються в мережі, про їхні розробки мало що відомо широкому загалу і численній армії "експертів", а інформацію про них найчастіше зливають високі штаби й міністерства, які мають звичку робити e-mail-розсилки й гарні презентації із зазначенням усіх реквізитів.
До того ж, вимога до виробників зазначати вид діяльності "виробництво літальних апаратів", "компанія аерокосмічної галузі" у відкритих реєстрах узагалі не залишає жодної надії на примарну "секретність".
Я в галузі з 2014 року, керував волонтерськими безпілотними проєктами, очолював дві компанії, які займалися розробкою і виробництвом безпілотників, і жодного разу не бачив і не чув, щоб держава хоч якось забезпечувала секретність, а значить і безпеку.
Навпаки: на всіх етапах - починаючи від реєстрації компанії, відкриття рахунку в банку, подачі комерційної пропозиції до Міноборони, розроблення та затвердження ТУ, проведення випробувань, підготовки контракту, відвантаження продукції, навчання особового складу - на всіх етапах тисячі людей, які не мають жодного доступу до держтаємниці, які не вміють працювати із секретною інформацією, і навіть не перевірені контррозвідкою - тисячі людей дізнаються, що ось така компанія робить ось такі дрони за такою-то адресою.
...це - справжня інформаційна катастрофа. У нас немає ні системи "поштових скриньок", яка була в Радянському Союзі, ні системи кодифікації військової продукції...
І ось це - справжня інформаційна катастрофа. У нас немає ні системи "поштових скриньок", яка була в Радянському Союзі, ні системи кодифікації військової продукції, коли виріб (безпілотник) проходить у десятці відомств під кодовим найменуванням без прив'язки до конкретного виробника, - а ця система теж була у пріснопам'ятному совку, і зараз існує у нашого супротивника (у багатьох країнах є).
Наша контррозвідка не займається такими "дрібницями" як гарантування безпеки розробників і виробників, не перевіряє працівників, не моніторить людей, які намагаються роздобути контакти, адреси, явки. У нас "вільний ринок", на якому кожен виживає як може.
Виробники змушені розкривати свої дані банкам, податківцям, митникам, міністерським клеркам, усіляким контролюючим, навіть пожежникам, - і це справжні дані, а не з таблички Берлінської.
А коли, зрештою, "прилітає", то виробник лишається сам на сам зі своїм зруйнованим виробництвом і багатомільйонними боргами перед усіма, насамперед перед державою, яка не забезпечила навіть мінімального рівня безпеки. З іншого боку, у нас ніхто, крім волонтерів, не займається створенням і розвитком горизонтальних зв'язків між розробниками і виробниками.
..."вільний ринок", на якому можна хоч щось дізнатися - хай натяком, за "лівим" телефоном - з таблиці Берлінської
Приміром, ви розробляєте розвідувальний безпілотник, і вам потрібні на нього засоби зв'язку, оптика, мотори, акумулятори - у кого це купити в Україні? Вам ніхто не допоможе, профільного міністерства немає, координаційного органу немає, "вільний ринок", на якому можна хоч щось дізнатися - хай натяком, за "лівим" телефоном - з таблиці Берлінської.
Люди, які хоч щось намагаються робити, щоб змінити абсурдну ситуацію, що склалася в безпілотній галузі, неминуче потраплятимуть у скандал. Тому що ні пересічні громадяни, ні численні "експерти", ні багатомільйонні топ блогери абсолютно не розуміють, як працює цей "вільний ринок", і чому він взагалі ще працює. Хайпу багато, толку мало.