У центрі селища Рудно неподалік Львова обабіч траси стоїть меморіальна плита із вигравіруваним портретом хлопця, датами його народження й смерті. Два роки тому на цьому місці загинув 24-річний Юрій Романюк — його збив нетверезий водій. Пам"ятний знак хлопцеві встановили батьки.
— Я часто тут буваю, — каже батько Юрія Адам. — Завжди є квіти, свічечку ставимо.
Адам знає про рішення Укравтодору й Департаменту ДАІ демонтувати ритуальні знаки з дорожніх узбіч.
— Особисто я проти цього, — додає Адам. — Нехай би усім горе-водіям це було нагадування, що вони коять на дорогах.
Працівники Служби автомобільних доріг Львівщини підрахували: у регіоні 379 пам"ятних знаків. Процедура їх демонтажу не така проста, як здається, кажуть вони. Для цього потрібен припис прокуратури чи ДАІ.
— Йдеться про ритуальні пам"ятники на місцях дорожньо-транспортних пригод із летальними наслідками, — пояснює "ГПУ" заступник директора Служби автомобільних доріг Львівської області Богдан Левик, 53 роки. — Але взяти й за день демонтувати всі ритуальні об"єкти не можна. Зараз працюємо, аби люди не встановлювали нових знаків і самі демонтували ті, які є.
— Не на всіх хрестах чи пам"ятниках вказано особу, в пам"ять про яку його встановили, — каже старший інспектор відділу організації дорожнього руху управління державтоінспекції у Львівській області Юрій Клонцак. — Тому тяжко буде розшукати власників усіх цих об"єктів.
Диякон архікатедрального собору Святого Юра Павло Дроздяк пояснює: пам"ятні знаки, хоч і виконують кілька місій, але встановлені вони самовільно, без благословення.
— З однієї сторони вони свідчать про біль і прагнення пом"янути близьку людину, — каже Павло Дроздяк. — З іншого, хрест брудний і закинутий при дорозі свідчить про плюндрування християнських цінностей. Добре було б перенести ці знаки в якесь одне місце, не викидатимуть же їх.
— Правильне рішення. Не може бути дорога суцільним цвинтарем, — каже 27-річний львів"янин Олександр Богало. — Щиро співчуваю родичам загиблих. Але для вшанування пам"яті є цвинтар.
— Хрестів та пам"ятників багато по всій Україні, — розповідає 31-річний далекобійник Павло Остап. — Але стільки, як на Закарпатті, ще ніде не бачив. Там на місцях аварій зводять каплички. А десь років два-три тому, коли Ющенко мав приїхати на Закарпаття, частину хрестів там демонтували. Казали, аби президентові не кидалася в очі висока аварійність у регіоні.
46-річний біоенергетик Михайло Пашинський зі Львова додає: хрести на дорогах наганяють страх.
— Енергію смерті, яка мала би бути на цвинтарі, ми виносимо на дорогу, — пояснює чоловік. — Краще відправити на цьому місці молебень, але не лишати знаків.
— Я їжджу на мотоциклі. Бува, вискочиш на трасу і хочеться піддати газу до упору, пронестися із вітерцем. А вінок чи могилка обабіч дороги стримують. Учора вилетів на трасу в сторону Великих Сорочинець — і на газ. А на повороті за Біликами глянув на вінок обабіч — і по тормозах. Думаю: "Куди ж я лечу?", — розповідає "ГПУ" 22-річний Юрій із Миргорода.
Укравтодор підрахує кількість ритуальних знаків на всіх дорогах України. У Житомирській області їх 301, на Полтавщині — 215. У Криму і в Кіровоградській області — 155 і 135 відповідно. На Херсонщині — 98.
Коментарі