
— У меня крик души. Всегда любил отдыхать в Крыму. Семьей ездили на месяц. Обходили все горы. Потом каждую неделю отдыхали в новом городе, — каже московський бізнесмен 42-річний Ігор Володимирович. Прізвища не називає.
2014 року купив 11 баз відпочинку в Криму. Хотів розвивати туристичний бізнес. Нині продав вісім. Три ніхто не купує. Виставив у мережу відео про початок курортного сезону в Балаклаві. Підписав, що цей рік — останній для москвичів-туристів. Наступного в Крим ніхто не поїде.
— Ялта, Балаклава, Севастополь перетворилися на руїни. Пляжі розбиті. На набережній ще минулої осені асфальт пішов під землю. Досі ніхто не зробив. Замість магазинів і літніх ресторанчиків — стихійні стоянки. З двох сотень кафешок працює 50. Набережна пуста, людей немає.
2014-го в Москві був шалений підйом у бізнесменів. Ми обговорювали придбання баз, магазинів, ресторанів, човнових станцій та атракціонів. Аби накупити побільше, взяв кредит. Думав, за кілька років поверну. Найбільше ставив на Ялту. Там — 40 номерів, їдальня, ресторанчик. Перша лінія від моря. 2014-го зробив гарну рекламну кампанію в Москві, розпродав усі путівки. Проблеми почалися тоді ж. У буклеті я обіцяв нічні клуби й багато розваг. Але не всі відкрилися. Було важко добиратися. Гості чекали на поромній переправі по кілька днів. Приїздили знервовані, вимагали компенсацій. Купував усім по пляшці шампанського. Багато хто не добув запланований термін.
Зазвичай відпочивали 21 день. Тепер приїжджали на 10. Не вистачало грошей. Якщо раніше витрачали в середньому 3000 рублів щодня, то тепер — по 2000. Найменше себе виправдали бази у Євпаторії, Саках. Північний Крим відпав одразу. Він нецікавий, бідний на розваги, добиратися туди довше. Що треба продавати бази, зрозумів того ж року. Були заповнені на 20, у пік — на 40 відсотків. Відкривав ресторани, але невдало. Кожен другий бізнес у Криму кришується з України, але під іншими прізвищами. Пропонували оформити на себе фірму з міжнародних перевезень. Належить українському депутату. За це щомісяця мав би 20 відсотків прибутку.
Зараз вигідно мати заправки, рефрижератори й перевозити продукти. Ще — шити одяг і продавати ліки. У ці сфери влізти нереально. Хотів поставити аптечний кіоск. Відшили ще при оформленні землі. Перевірили, чим займався. Довго розпитували, що і звідки возитиму. Дозволу не дали. Натякнули, що хочуть хабар у кілька мільйонів.
Продають заправки й атракціони
У Криму можна придбати понад 20 діючих бізнесів. Серед найбільших продають мережу заправних станцій "Окко". За шість заправок просять $37,5 млн.
— Це зависока ціна, — каже рієлтор дніпровської компанії "Квадрат груп" Олег. Займається продажем компаній. — Комплекс із двох заправок можна збудувати за мільйон. Окупляться за п'ять років. Ці — добре, якщо за 10. Думаю, виставили, аби уникнути питань з українського боку. А ціну поставили таку, щоб випадково не продати. Заправки в оренді.
Найбільше бізнесу збувають у Сімферополі. Можна купити зоомагазин, приватні дитсадки, їдальні, готелі, дитячі атракціони, батути й гойдалки.
— Місто стало нецікаве туристам. Раніше сюди стікалися всі потоки. Тепер рідко заїжджають. Тримати тут будь-що невигідно. У центрі продають готель. При купівлі треба сплатити всі борги за газ та електрику. Попередні власники не мали грошей оплачувати комуналку. Ціни різні. Від занижених до дуже високих. Усю нерухомість оформляють за кордоном. Рахунки на оплату відкриті в міжнародних банках європейських країн, — додає Енвер із компанії продажу нерухомості.
Коментарі