
Верховна Рада України схвалила закон про професійну освіту і тепер на неї чекають фундаментальні зміни.
18 типів закладів скоротять до двох: професійних коледжів та навчальних центрів, які отримають більшу автономію та фінансову самостійність. Оновлені навчальні заклади, як заплановано, мають активно співпрацювати з бізнесом та покращувати матеріально-технічну базу, а статус здобувачів освіти буде підвищено - до студентів або курсантів з відповідними академічними правами.
Міністерство змінює правила гри
Звісно, без кваліфікованих працівників — будівельників, зварювальників, електромонтерів, механіків чи операторів верстатів не буде відновлення країни. Не спрацює жодна інфраструктурна реформа, жоден інвестиційний проєкт, тому що просто не буде рук, які зможуть його реалізувати. І саме їх готує система професійно – технічнної освіти (ПТО).
закону про професійно-технічну освіту досі не було
У той час як у вищій і середній освіті давно ухвалені рамкові закони, що допомагають рухати та розвивати ці сфери, закону про професійно-технічну освіту досі не було.
Профтех для всіх бажаючих може стати шляхом до успіху – так сказав міністр освіти і науки Оксен Лісовий.
"Для нас дуже важливо, щоб діти усвідомлювали, що вони можуть піти шляхом вибору робітничої професії. Що вони можуть побудувати кар'єру, починаючи з профтеху", - сказав очільник МОН.
Саме тому, за словами Лісового, міністерство "змінює правила гри".
Скажімо, один з великих "блоків" нового закону класифікується як дуальна освіта. Йдеться про спосіб навчання, за яким теоретичний матеріал опановується у закладі освіти з педагогом, а практичне навчання - проходить на виробництві. І ціль глобальна - посилення економіки країни.
Професійні коледжі почнуть працювати у формі некомерційних товариств. І це дозволить відмовитися від тарифної сітки й типового штатного розпису та вільно керувати власними надходженнями.
це надасть можливість підвищити зарплати
У міносвіти вважають, що це надасть можливість підвищити зарплати найкращим співробітникам закладів, передусім майстрам виробничого навчання.
"І найважливіше - ми нарешті почнемо створювати на базі коледжів ефективну модель підготовки кваліфікованих кадрів, які потрібні ринку праці вже зараз", - наголосили у відомстві.
До реформи професійної освіти готувались заздалегіть. Скажімо, в минулому році міносвіти запустило експеримент "Decide: Профтех" з підтримки реформи професійної освіти в Україні.
Це - швейцарсько-український проєкт "Decide".
У його межах проєкт МОН отримав експертну та технічну підтримку реформи професійної освіти на національному рівні. Скажімо, передання закладів професійно-технічної освіти з державної в комунальну власність; вдосконалення нормативної бази для забезпечення ефективного впровадження реформи професійної освіти та розроблення нової моделі формування регіональних мереж закладів професійної та професійно-технічної освіти.
Випробували на кількох областях
Відбулося пілотування моделей співробітництва обласних державних адміністрацій, територіальних громад, закладів професійно-технічної освіти, шкіл та бізнесу задля розвитку системи кар'єрного супроводу учнів. До "пілотів" потрапили Полтавська, Одеська, Івано-Франківська, Чернігівська, Київська та Львівська області.
У Швейцарії професійну освіту обирають 75% учнів
У Швейцарії професійну освіту обирають 75% учнів – про це каже директор програми співробітництва Посольства Швейцарії в Україні Андреас Хубер. На реформування профтехосвіти в Україні Швейцарія виділила 2 млн франків, це понад 80 мільйонів гривень.
Однак, пропозиція щодо передання закладів професійно-технічної освіти з державної в комунальну власність, що була в усіх проєктах закону, викликала застереження в Асоціації міст України. Там закликали врахувати інтереси муніципалітетів як засновників комунальних закладів професійно-технічної освіти. Мовляв, у них на це спитали дозволу.
У міністерстві освіти нагадують, що схвалення закону є не лише важливим кроком у реформуванні освітньої системи, але й одним із ключових індикаторів виконання міжнародної програми Ukraine Facility Plan у сфері розвитку людського капіталу.
"Після його ухвалення в державний бюджет надійде понад 350 мільйонів євро підтримки від ЄС", - повідомили в МОН.
Коментарі