
Після рішення Ради національної безпеки і оборони, затвердженого указом президента, в Україні припинили дію маркетингових контрактів між аптечними мережами та виробниками лікарських засобів. Це може означати кінець багаторічної практики, коли аптеки фактично стягували "данину" за доступ до полиць, а кінцева ціна ліків для пацієнтів штучно зростала - але лише за умови законодавчого закріплення пацієнтоцентричного підходу до ціноутворення. Про це йдеться у матеріалі видання "Українські новини", присвяченому дослідженню ситуації навколо реформи фармацевтичного ринку.
Як пояснюють автори дослідження, раніше кінцева ціна упаковки для споживача могла зростати до 25% через вимоги великих аптечних мереж щодо розміщення препарату на полиці; виробники несли додаткові витрати, які включалися у кінцеву ціну.
У березні 2025 року за рішенням Ради національної безпеки і оборони України, затвердженим указом президента, така практика була визнана неприйнятною та припинена. Ключову роль у реформуванні підходу до розподілу лікарських засобів відіграло Міністерство охорони здоров'я, а також міжвідомчі консультації під керівництвом віцепрем'єрки з питань відновлення Ірини Верещук.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Ліки увійшли в трійку категорій витрат українців - дослідження
Наразі до розгляду учасниками ринку запропонована нова компромісна модель, яка не забороняє маркетинг, але робить розрахунки його обсягу прозорими та контрольованими. Згідно з нею, рецептурні препарати більше не можуть бути об'єктом маркетингових домовленостей, а обсяги та напрямок застосування бюджету на просування контролюватимуться фармацевтичними компаніями.
"Кошти виробник розподіляє сам: він обирає, з ким співпрацювати, кого підтримати, які препарати просувати. Це повертає конкуренцію в аптечну справу. І головне - прибирає тиск із боку мереж", - підкреслюється в матеріалі "Українських новин".
На думку аналітиків, нова модель дозволить зруйнувати практику, коли великі мережі диктують, які саме ліки доступні українцям і за якою ціною. У разі, якщо маркетингові "плати за полицю" для рецептурних засобів буде остаточно заборонено, очікується зниження вартості ліків, розширення асортименту й більша прозорість у відносинах між аптеками та постачальниками.
"Або ми будуємо ринок, де пацієнт - не джерело націнки, а суб'єкт із правом на доступні, якісні й конкурентні ліки. Або зберігаємо систему, де кілька мереж вирішують, що саме побачить споживач і яку ціну він за ліки заплатить. Компроміс МОЗ - не ідеальний. Але це перший за роки реальний прорив до прозорості, контролю і справедливості", – підкреслюють експерти.
З березня поточного року, з метою підвищення доступності лікарських засобів для населення, рішенням РНБО було запроваджено повну заборону на маркетинг на аптечних полицях та граничні роздрібні націнки. Крім того, у співпраці з МОЗ та Держлікслужбою вітчизняні виробники знизили відпускні ціни на 300 найбільш уживаних препаратів в середньому на 30%.
Коментарі