![Російський підводний човен сів на мілину](https://static.gazeta.ua/img2/cache/preview/992/992938_w_300.jpg?v=0)
Радянський торпедний підводний човен С-363 сів на мілину у територіальних водах Швеції, неподалік бази ВМС Карлскруна, 27 жовтня 1981 року. Подія ледь не спровокувала військовий конфлікт між 2 країнами.
Перед тим екіпаж субмарини проводив учбове плавання у Балтійському морі, випробовував нові торпеди. Під час перебування на невеликій глибині верхній корпус підводного човна зачепив дно рибальського тралу, внаслідок чого пошкоджень зазнала антена радіопеленгатора - пристрою, що допомагав у навігації. Тоді моряки почули лише звук тертя металу.
Про це повідомили у штаб, однак звідти надійшов наказ продовжити навчання. В результаті човен збився з курсу, а о 21:57 врізався в узбережжя південно-східної Швеції.
Спочатку команда намагалася зняти човен самостійно, втім, безуспішно. Тоді капітан наказав вивісити на рубці радянський прапор. Це побачив рибалка, який зателефонував у поліцію, а ті повідомили військових і політиків.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Затонув російський підводний човен "Курськ"
Декілька днів тривали офіційні переговори. Радянська сторона послала на прикриття човна військові кораблі. Шведи знали про це і приготувалися до бою, мінний загороджувач обійшов фарватер. Підозрювали шведи і наявність на субмарині ядерної зброї. Розглядали можливість штурму і захоплення - на місце події прибув спецназ. На випадок війни розпочалися збори резервістів. У свою чергу, радянський екіпаж отримав наказ підірвати човен у разі спроб його захоплення.
Країни дійшли мирної згоди лише 1 листопада. Шведи пообіцяли зняти С-363 з мілини за допомогою власних кораблів. СРСР мав принести офіційні вибачення та сплатити вартість порятункової операції, яка коштувала $1 млн у цінах тих років, нині близько $2,7 млн.
Шведи відбуксували човен та передали його радянській стороні. На флоті отримав назву "Шведський комсомолець", а в Європі, човен який мав класифікацію Whiskey, прозвали Whiskey on the Rocks - віскі з льодом, буквально - підводний човен на камінні.
Британські водолази вперше розповіли про підйом радянського золота із затонулого крейсера "Единбург", що входив до складу конвою PQ14.
Корабель підбив німецький підводний човен U-456 у квітні 1942 року під час походу з Мурманська до Великої Британії. На його борту було 90 ящиків із золотом, яким Радянський Союз розплачувався за лендліз.
Коментарі
1