34-річний програміст Ігор Загурський на суботу-неділю бере у Львові напрокат "Ладу Калину". За два дні платить $92. Власного авто чоловік не має і купувати не хоче. Він та дружина Надія, продавець-консультант, з ранку до пізньої ночі на роботі. Надіїн магазин за кілька метрів від їхнього будинку, а до офісу Ігоря їде пряма маршрутка. На вихідних родина переважно залишається у Львові.
— Машина нам потрібна лише один-два рази на місяць — коли їдемо до батьків на Рівненщину або на відпочинок, — каже Ігор. — На прокат авто витрачаємо 100–200 доларів на місяць. Батьки Наді кажуть, що ми викидаємо гроші на вітер. Мовляв, краще було б узяти в кредит власне авто. Це й справді чималі гроші, але ми не платимо за оренду гаража, заміну масла чи автозапчастин, техогляд. Та й не хвилюємося, що раптом у нас не буде грошей погасити кредит.
"АВТО-Драйв" на вулиці Липинського — єдине місце у Львові, де можна взяти напрокат авто та скутери. Салони їхньої мережі є в усіх обласних центрах Західної України. У них можна "позичити" нові моделі вітчизняних та імпортних машин. Найдешевше обійдеться прокат "Лади-13" — $49 за добу. Найдорожче — "Тойоти-Камрі" — $195. Якщо брати авто більш як на добу, ціна падає від 6 до 50% — залежно від терміну прокату.
У вартість входять витрати на змащувальні матеріали, технічне обслуговування та страхування. Пальне треба купувати за свої гроші. В "АВТО-Драйві" суворо ставляться до термінів повернення машини. Якщо клієнт затримався на годину, платитиме за усю наступну добу. Щоб продовжити прокат, треба попередити компанію за шість годин до закінчення терміну. Тоді плату нараховуватимуть погодинно.
Директор "АВТО-Драйву" Олексій Даців, 25 років, розповідає, що водія переважно замовляють для віп-персон. Компанія створила окрему фірму — "Трансфер-Авто", яка займається обслуговуванням делегацій, народних депутатів, людей із шоу-бізнесу.
Для власних потреб обирають вітчизняні "лади"
— Ми возили Юрія Башмета, Богдана Ступку, на 750-річчя Львова обслуговували Герта Гоффа, Горана Бреговіча, — усміхається Олексій Даців. — Організатори вибирали для них найдорожчі машини — "Тойота-Камрі". Прискіпливо оглядали всі деталі в салоні, пальцем по панелі проводили — перевіряли, чи транспорт ідеально чистий.
Олексій Даців каже, що люди, які беруть авто для власних потреб, переважно обирають вітчизняні "лади".
— Хіба молоді парубки хизуються перед дівчатами іномарками. Беруть напрокат і не зізнаються, що машина не їхня, — сміється.
Авто напрокат дають усім, хто досяг 21-річного віку й має стаж водіння не менш як два роки. Треба мати паспорт, ідентифікаційний код, посвідчення водія і авансовий платіж 2,5–6 тис. грн залежно від класу авто. Цю суму віддають після повернення машини. Якщо авто буде пошкоджено чи його вкрадуть, застава залишається в салоні.
Напрокатному авто виїжджати за межі України не можна. За загублені документи і ключі від автомобіля наймач сплачує штраф 2500 грн.
Олексій Даців каже, що скутери напрокат найчастіше беруть студенти. Вікових обмежень немає, права водія не обов"язкові. Клієнтові до 18 років треба прийти з кимось із батьків. Ті мають пред"явити паспорт.
— Людина, яка хоче взяти напрокат скутер, має знати правила дорожнього руху, вміти водити мототехніку, — розповідає Олексій. — Грошової застави за скутер вносити не треба.
Якщо скутер зламався з вини наймача, він має оплатити ремонт і компенсувати фірмі час простою. За викрадену техніку доведеться відшкодувати її повну вартість.
Прокат скутера коштує 30 грн за годину. Якщо "позичити" на довше, ціна за годину зменшуватиметься до 15 грн, а для постійних клієнтів — до п"яти гривень за годину.
Американці платять у чотири рази дешевше
20-річний львів"янин Олег Савка півроку працював у Нью-Йорку водієм при готелі "Кваліті". Отримував $9 за годину. Для своїх потреб користувався автомобілем "Понтіак гранд-прі" 2005 року випуску. Платив $30 за добу.
— В Америці ціни за прокат становлять 12–70 доларів за добу, — розповідає він. — Найдешевші — спортивні автівки невеликих розмірів. Найдорожчий — лімузин. У штатах дуже часто беруть машини напрокат. Середній американець заробляє 18–20 доларів за годину. На прокат зазвичай витрачає 10 відсотків зарплати.
У США напрокат дають машину людям, старшим 21 року. Із собою треба мати водійські права і кредитну картку. Фірма блокує на ній $300–400. Ці гроші залишаються підприємству, якщо клієнт викрадає авто. Про ремонт машини у випадку ДТП дбає страхова компанія.
— Людина може взяти авто в одному місті, доїхати до іншого і там його залишити, — каже Олег. — Прокатна мережа у Штатах дуже розвинута.
"Деу Ланос" орендують найчастіше
Прокат автомобіля "Деу Ланос" до трьох днів у Києві коштує $50–58 за добу. За місяць — $750–850. Ціна залежить від комплектації та наявності кондиціонера. Застава — $400. У вартість послуг входить страховка авто. Такі умови пропонує столична компанія "Грата Авто Прокат".
— Найчастіше авто напрокат беруть іноземці та водії, у яких машина вийшла з ладу, — розповідає менеджер із роботи з клієнтами компанії "Грата Авто Прокат" Наталія Коба, 20 років. — Винаймають на тиждень для поїздок Україною. Найпопулярніші моделі — "Деу Ланос" та "Рено Кліо Сімбол". Додатково можна замовити водія. Ціна за його послуги коштують залежить від моделі авто. Година роботи водія на "Деу Ланосі" — $6–7.
Для оренди авто потрібні паспорт, посвідчення водія, стаж водіння понад два роки, вік від 22 років. Мінімальний строк оренди — доба. Авто передається клієнту з повним баком і приймається також із повним. Повернути автомобіль можна раніше строку. Тоді компанія перерахує вартість. При оренді авто до трьох діб, фірма обмежує пробіг до 500 км. Кожні наднормові 10 км коштують $1.
Всеволод НЕКРАСОВ
Коментарі