
Кількість пустих офісів у столиці продовжує швидко збільшуватися.
За третій квартал цей показник виріс на 3 процентних пункту (п.п.), і зараз у Києві пустує кожен четвертий офіс, передає ЛІГАБізнесІнформ.
Зростання вакантності викликане надмірними новими пропозиціями - у разі своєчасного запуску всіх бізнес-центрів (БЦ), заявлених до відкриття в 2014-му, столичний ринок офісної нерухомості поставить рекорд не тільки по порожніх метрам.
"Якщо всі запустяться, то загальний обсяг нової пропозиції за рік складе 192 000 кв. м - рекордне значення для ринку з 2008 року", - говорить керуючий директор Colliers International в Україні Олександр Носаченко. У третьому кварталі цього року столичний ринок офісних площ збільшився ще на 5300 кв. м за рахунок здачі в експлуатацію двох нових бізнес-центрів - БЦ Інтелект (клас В, орендована площа 1600 кв. м) і БЦ DemievSky (клас В, орендована площа 3700 кв. м).
Найбільш незатребуваними залишаються офіси класу А. Незважаючи на те, що пустує 35% офісів цього класу, девелопери не поспішають сильно знижувати ціни. Максимальна орендна ставка, за даними консалтингової компанії JLL, в третьому кварталі цього року знизилася на $3 до $31 за кв. м в місяць. Втім, мінімальні ціни "посунулися" набагато більше. Основна тенденція, яка спостерігалася по орендним ставкам для всіх класів БЦ, - це розширення нижньої межі діапазону, стверджують у Colliers International. За підсумками трьох кварталів 2014 року середні орендні ставки в класі А становлять $23-31/м2/місяць, у класі В - $12-21/м2/місяць, у класі С - $8-10/м2/місяць.
Найактивнішими орендарями столичних офісів залишаються виробничі компанії, а також компанії IT-сектора та бізнес-послуг. За даними JLL, в третьому кварталі виробничники орендували 37% усіх офісів компанії IT-сфери - 27%, компанії сфери бізнес-послуг - 21% офісів. Виробники і айтішники за результатами трьох кварталів займають найбільші частки попиту (36 і 30% відповідно).
За даними JLL, в кінці третього кварталу загальний обсяг вільних офісів класу А становив 152 100 кв. м, класу В - 262 800 кв. м. "На Подолі вакантність у класі А виросла відразу на 13%, що обумовлено зростанням пропозиції по порівнянній вартості в центральних ділових районах міста. Але через низький обсяг таких площ на Подолі настільки істотна зміна вакантності практично не позначилося на показнику в цьому класі в цілому по Києву", - наводить дані керівник офісної групи компанії JLL в Україні Олександра Глобина.
"Більшість угод укладається в результаті продовження та переукладення існуючих контрактів, а кількість переїздів за останнім часом істотно знизилася в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Однак за останні кілька місяців ми спостерігаємо деяке пожвавлення попиту на ринку і збільшення кількості компаній, готових розглядати переїзд в альтернативні приміщення", - стверджує Носаченко. Можливо, це пов'язано з тим, що з девелоперами стало простіше домовлятися про більш вигідних умовах. "Ротація орендарів відбувається у всі часи, не виняток і нинішній період. Причини схожі з ситуацією 2009 року: оптимізація витрат на оренду в користь об'єктів трохи кращої якості при колишніх або менших витратах, або зниження якості орендованого приміщення заради значної економії на оренді", - стверджує старший менеджер по роботі з клієнтами компанії DTZ Денис Тучков.
За даними JLL, в третьому кварталі загальний обсяг угод склав 42 000 кв. м, що на 40% вище, ніж у другому кварталі, і на 80% вище, ніж в аналогічному періоді минулого року. Більша частина угод була пов'язана з продовженням договорів оренди та переїздами. Переїзди, у свою чергу, в основному були ініційовані з метою оптимізації займаного простору. "Не варто забувати, що будь-переїзд для орендаря - це додаткові витрати (на пошук приміщення та його ремонт, обладнання серверних, підключення до мережі, тощо). По-друге, в умовах високої конкуренції на ринку офісних площ орендодавець зацікавлений в утриманні орендаря і найчастіше йде йому на поступки шляхом індивідуальних домовленостей - надання знижок або фіксації валютного коридору", - пояснює Олександра Глобина.
"Орендарям, у яких є плани по переїзду, ми можемо порекомендувати скористатися існуючою ситуацією, вибрати якісний об'єкт, отримати комерційну пропозицію на вигідних умовах і зафіксувати домовленості на тривалий термін. Девелоперам зі свого боку потрібно докладати більше зусиль для залучення нових орендарів і утримання існуючих за рахунок якісного обслуговування та інших конкурентних переваг", - підсумував Олександр Носаченко.
Коментарі