




Це сторіччя – жахливе в людській історії. Ми дали автомобілям більше місця, ніж людям. Усі народи почуваються на планеті однією родиною. Але коли придивляємося ближче, бачимо, що насправді ми не такі й дружні. Наприклад, нам, колумбійцям, важко отримати українську візу.
Кожному народу слід перебувати лише у своїй країні – на відвідання іншої необхідно брати дозвіл. Ми не повинні заходити на чужу приватну територію. Якщо зазіхнемо – можуть убити. На вулиці нас може збити машина. Єдиний мікроскопічний простір, на який ми маємо право, – це громадське місце, пішохідна зона в нашому місті. Це, по суті, найважливіша частина – необхідна дітям, літнім людям. На жаль, планують міста дорослі люди з автомобілями.
Машини – недавній винахід, їм лише сотня років. Перед цим люди жили не в печерах, були й великі міста. Але без автомобілів. У середньовічному Токіо кожна дитина почувалась на вулиці безпечно.
Якщо я зараз скажу, що в місті не має бути автомобілів – мене назвуть божевільним хіпі. Але такі, в яких дуже мало машин, не тільки можливі. Вони існують, і це найуспішніші міста на планеті. У центрі Нью-Йорка, Парижа чи Лондона дуже небагато людей їздять автівками. Ці мегаполіси одні з перших зрозуміли, що півстоліття тому припустилися великої помилки – і почали її виправляти. Обладнали широкі тротуари, виділили вулиці для пішоходів. Щоб люди насолоджувалися прогулянками, не боячись, що їх зіб'є автомобіль.
Ми проклали в Боготі сотні кілометрів тротуарів та велосипедних доріжок. Це дуже просто: ми насамперед обладнали їх. Перед тим як будувати дороги, створили хідники, розбили парки, звели школи. Ми показуємо людям, що вони для нас важливі, навіть якщо в них немає автомобіля. Зрештою, якщо ви зможете вільно пройти не два квартали, а 300 кілометрів – це підвищить якість вашого життя більше, ніж велика сума грошей.
У робочий час багата й бідна людина задоволені однаково. Різниця між ними проявляється у вільний час, коли заможний повертається до свого великого будинку, саду довкола нього, ресторану, вирушає у відпустку. А бідний іде до маленької квартири. І найменше, що суспільство має йому надати, – це парки, тротуари та велодоріжки.
Є великі африканські міста, половина населення яких не мають доступу до чистої води. При цьому там є новітні автодороги чи метро. Але відстале місто ніколи не матиме хорошого тротуару. У Києві я побачив парковки на тротуарах. Це – серйозна проблема. Перед тим як я прибрав машини з тротуарів у Боготі, мав чорне волосся. А тепер воно повністю сиве. Мене тоді, практично, вигнали з посади мера, сказали: не будь такий упертий, для авто тут вистачить місця, і люди між ними пройдуть. У відповідь ми провели рекламну кампанію, в якій показали: тротуари та дороги – не родичі, хоч і знаходяться поряд. Хідники – рідня парків і майданів. Заставляти їх автівками – те саме, що перетворити парк чи площу на автостоянку. Як ви вважаєте, скільки туристів їздитимуть до Парижа, якщо на Єлисейських полях розставити автомобілі?
Я ще не бачив у Києві великих торговельних центрів, але впевнений, що їх тут чимало. Це ознака хвороби міста. Всередині вони напівпорожні, незаможним людям у них незатишно. Приміром, я завжди хвилююся, що, коли споглядатиму автомобіль за 500 тисяч доларів, продавець спитає: "Чим можу допомогти?" Тоді я відповім, що просто дивлюся. І боюся, що далі він мені скаже: "Це вам не музей, щоб роздивлятися". Якщо вам зав'яжуть очі й відведуть у торговельний центр – ви ніколи не здогадаєтеся, в Туреччині ви чи в Таїланді, в Боготі чи в Маямі. Усі вони однакові, навіть за температурою. Чи захочеться мені ще раз відвідати місто, найцікавіше в якому – торговельні центри? Навряд чи.
У Києві прекрасні парки, у багатьох містах таких немає. Є відчуття, що ви робите їх не на місцях, які залишилися вільними від будинків, а в першу чергу. На роботі існує ієрархія: є начальники, вчителі у школах. А в парках ми зустрічаємося як рівні. Коли ми в Боготі створили парки й зони відпочинку, то виявили, що облаштування футбольних полів сприяє зниженню злочинності краще, ніж будівництво поліцейських відділків. У центрі нашого міста були райони, куди навіть поліція боялася заходити. Ми зрівняли центр із землею і розбили парк на 23 гектари.
Дослідження показують, що лише 3 відсотки вільного часу люди витрачають на розваги. Решту 97 – гуляють. Якщо Київ хоче більше туристів, варто зрозуміти, що туризм – це пішохідна діяльність. Тому ми й зробили головний проспект Боготи пішохідною вулицею.
Річка, що тече через місто, – багатство, коштовніше за діаманти. Вода робить нас щасливими. Тому набережна не має бути приватна, не треба будувати дороги вздовж ріки. Інженери це люблять, бо там не треба продумувати перехрестя. А якщо дорогу потрібно розширити – річку завжди можна трохи засипати. Так зробили в Парижі. 2000го зрозуміли, що це – безглуздя. Що набережна була б набагато красивіша, люди стали б щасливіші, якби автомобілі там не їздили. Тому тепер улітку ту дорогу закривають, розставляють намети і використовують територію як пляж.
У Києві вражаюча річка. Мені б таку в своєму місті. А у вас уздовж неї – шосе. Влада корейської столиці Сеула витратила 9 мільярдів доларів, щоб зруйнувати дорогу й облаштувати набережну. Людям це так сподобалося, що мера згодом обрали президентом країни. В американському Бостоні дорогу проклали вздовж океану. Влада заплатила 24 мільярди доларів, аби її розібрати.
Коли говорю з представником великого міста у країні, що розвивається, той одразу заводить мову про проблему заторів. І що треба побудувати більше доріг, щоб вирішити її. Та це все одно, що гасити вогонь бензином. Бо основні компоненти проблеми – велика кількість автомобілів, поїздок та довжина кожної поїздки. Якщо ми зводимо більше мостів через Дніпро – більше людей проїжджатимуть довшу відстань. Заторів справді поменшає, але хіба що на кілька років. У Мехіко колись побудували трирівневу дорогу, і тепер машини стоять у заторах на всіх трьох поверхах. Якщо в місті буде більше місця для машин, то буде більше машин. Як на мене, нові мости варто споруджувати тільки для автобусів, поїздів, велосипедистів та пішоходів.
Навіть якщо місто має вузькі дороги – простір треба віддати громадському транспорту. Краще наземному: це дешевше й зручніше. Лондон має 1800 кілометрів метро та залізниць, однак наземним транспортом пересуваються на мільйон більше людей. Ми в Боготі розробили систему автобусного метро. Люди заходять на станцію, платять перед входом на платформу. Відкриваються двері автобуса, і за кілька секунд пасажири заходять – без тисняви, без очікування. І зараз наша система перевозить більше людей за годину на кожен кілометр, ніж будьяка з ліній європейських метро.
У вас дуже багато автомобілів. У Данії так само холодно, як і в Києві, але 40 відсотків населення користуються велосипедами. Захищені велосипедні доріжки – це рівність громадян. Вони їдуть на велосипеді за 30 доларів, і є так само важливі, як і ті, хто сидять за кермом дорогого автомобіля.
Я не знаю, як позбавити великі міста всіх незручностей. Але точно варто робити дві речі: мріяти і пам'ятати, що люди відрізняються від решти істот на планеті тим, що не мусять приймати середовище таким, як є.
Комментарии
12Ариберт Хаймель — австрийский и немецкий врач, военный преступник, известный под прозвищем "Доктор Смерть". Лучший доктор для жули....
Біля Харківської колонії почали ремонтувати дорогу.
Дороги завжди ремонтують перед прибуттям януковича...
ТАК ВСЕ ТАКИ ЕСТЬ НАШИ ВРАЧИ КОТОРЫМ ОНА ДОВЕРЯЕТ!!! Das ist fantastich! Интересно,кто им,немцам платить будет?
Стацiонарне лiкування в спецвiддiленнi? rjkb gfwiент утримуеться вiд прийому наркоти, обов"язково повинно супроводжуватися iнтенсивним медичним, психологiчним i неврологiчним обслiдуванням.Iнакше неможливо уникнути супроводжуючих захворювань, якi тяжко диференцiювати вiд симптомiв "кокаiновоi ломки"...
Ну а перебування в СIЗО "вiдгукнулось" недугом6все тiло покрилось маленькими крововиливами i синяками (Турчинов.Тимошенкопро це не говорила). Кhiм безсоння, хронiчноi втомлюваностi, злостi i конвульсiйних рухiв пальцiв рук, серед цих признакiв iснуе своерiдна галюцинацiя- так зване вiдчуття присутностi "кокаiнових клопiв" пiд шкiрою.Вiд уявних укусiв людина роздирае тiлотiло до кровi.Порталу РКМ суперактивнiсть Тимошенко Данилишин теж об"яснив тим, що вона стимулювала себе кокаiном.
Да её просто "кумарит" без дозы...
риате Ющенко, на саом верху , знал обэтом пристрастии и специально обострил ситуацию?- продержали больше трех часов в изолированном помещении.И у нее началась ломка-иначе не назову.Состояние чрезвычайного возбуждения, дрожали руки, срывался голос, чуть головой об стену не билась!Свидетелями были работники секретариата и пресса.Юлия потом обьясняла свое неадекватное поведение в тот день переутомлением и волнением." Тарасику потом дали втык, пригрозили, что ДТП со смертельным исходом часто ..
Считаю абсолютно правильным пригласить независимых врачей высокой квалификации. Наши могут до смерти залечить.
А все высеры типа "за наши украденные деньги она себе врачей нанимает" могу сказать одно: Кто-то доказал, что она что-то украла? Её засудили не за воровство, а за превышение служебных полномочий. Ни у кого не хватило ни ума, ни фактов доказать факты воровства. Допускаю, что Тимошенко не безгрешная, при её премьерстве жилось значительно легче и комфортнее, чем при проФФесионалах.
Тарас Чорновил рассказыва" Я сам наблюдал на одном митинге в 2002 г (тдi Чорновiл i Тимошенко ще були собзниками в акцii "Украiна без Кучми").Стоял возле сцены, курил.Блия спустилась тоже и, не скрываясь, стала втягивать с руки дозу белого порошка....Когда она работала в Кабмине, сотрудники отмечали-ничего не ест!Живет только на энергетических коктейлях с протеинами микроэлементами и на капельницах-якобы с витаминами. В 2005 г. в Киев приезжал Путин, планировалась беседа с Тимошенко в секрета
Немецкие мужики, что племенные бугаи. Вот они Юльку наконец то удовлетворят и успокоят её климаксное возбуждение.
ты не багира.а драная синежопая кошка из тех,кого благодарили наши болельщики за президента.Гореть тебе в аду вместе с твоими идолами.Аминь.
Завидуешь?Тебя,животное, небось и племенное Жмеринское бычье не может удовлетворить.