6 грудня 1997 року в східній частині Ленінського району Іркутська сталася авіакатастрофа. На 4-поверховий житловий будинок впав військово-транспортний літак Ан-124 "Руслан". Загинули всі, хто знаходився на борту - 8 членів екіпажу і 15 пасажирів, а також 49 осіб на землі, в тому числі 14 дітей.
Випущений в 1985 році "Руслан" вилетів 6 грудня 1997 року з 2 літаками на борту. Політ передбачався через Владивосток. Метеоумови при зльоті оцінили як сприятливі. Але вже через 3 с після відриву від злітно-посадкової смуги на висоті в 5 м , стався зривний режим роботи двигуна №3. Через 6 с на висоті 22 м зупиняється двигун №2. Ще через 2 с на висоті в 66 м зупиняється двигуна №1.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Літак врізався в антарктичну гору. Ніхто не вижив
На одному працюючому двигуні екіпажу не вдалося утримати багатотонний літак в повітрі. "Руслан" звалився на будинок. Хвіст літака сперся на стіну 5-поверхового житлового будинку, крило зачепило за 2-поверховий житловий барак.
"В першу хвилину подумали, що землетрус. Гуркіт стояв страшний, потім тиша і крики. Вискочили, в чому були, на мороз. Побачили, не повірили очам своїм. Постояли кілька хвилин, як загіпнотизовані, повернулися додому. Одяглися в зимовий одяг і до ночі стояли на вулиці. Думали, може, допоможемо чимось. А потім просто боялися повертатися в будинок, бо він занадто близько до місця аварії" - згадує жителька Іркутська-2 Марія Леонтьєва.
Начальник окремого поста пожежної частини №8 по охороні Іркутського авіаційного заводу Ігор Уткін, в той день знаходився на чергуванні в групі. Вона супроводжувала Ан-124 до зльоту, загроз вибуху серйозно не розглядали.
"У баках "Руслана" знаходилося дизельне паливо. Залишки, які при ударі не згоріли, а потрапили в будинок, ми відчули їх в під'їздах та квартирах. Він горів, але загрози життю від цього не було. Саме падіння "Руслана" я бачив своїми очима з майданчика аеродрому авіазаводу", - згадує Уткін.
Власні розслідування авіакатастрофи проводять цивільні і військові експерти. У 2009 році генеральний конструктор українського заводу "Прогрес" Федір Муравченко озвучив підсумки досліджень і дослідів підприємства. Згідно з ними підвищений вміст води в гасі викликало льодоутворення і забивання паливних фільтрів, що і вимкнуло двигуни. В 2014 році колишній начальник служби безпеки польотів ВПС РФ Борис Туманов повідомив, що у двигунів Д-18Т є конструктивний дефект - низька газодинамічна стійкість.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Авіакатастрофа літака МАУ: Іран виплатить Україні 200 млн
На питання чи перевіряли паливо перед самим зльотом, начальник поста пожежної частини Уткін не зміг дати точну відповідь.
"Його перевіряють. Я знаю, що відразу після катастрофи в перші хвилини той паливозаправник, який його заправляв, був опечатаний. Про виявлені порушення нічого не знаю", - згадує Уткін.
Запис переговорів екіпажа не збереглася - обидва бортові самописці виявилися в центрі пожежі і були сильно пошкоджені. З матеріалів розслідування урядової комісії досі не знято гриф секретності.
6 грудня кожного року біля меморіальної плити храму Різдва Христового збираються жителі селища авіабудівників, співробітники Іркутського авіаційного заводу, колеги, друзі і родичі. Вони запалюють свічки і кладуть квіти на чорний мармур з іменами загиблих.
В аеропорту іспанського міста Кастельон-де-ла-Плана загорівся пасажирський Boeing 747. Лайнер дуже пошкоджений, однак ніхто не постраждав. Відео загоряння літака опублікували в мережі. На кадрах помітно, що займання сталося у кабіні пілота. Після чого у повітрі утворився стовп чорного диму.
Коментарі