пʼятниця, 13 вересня 2019 17:00
Павло Вольвач
Павло Вольвач
Павло Вольвач

Перед сеансом

Усе воно якось збігалося. "Запиши із Дзюбою інтерв'ю, – телефонно радила днями добра подруга. – Поки Іван Михайлович на силі, поки йому здоровиться. Зокрема, й про прем'єру "Тіней…" Я стояв посеред київського ярмарку, раз по раз видобуваючи ос зі склянки з медовухою, й думав: "Таки треба – суцільні знаки. І все замикається на кіно".

Тут тобі й 4 вересня, відділене понад півсторічною товщею часу, коли в українській культурі відбулася знакова подія. Маю на увазі легендарний прем'єрний показ у Києві, в кінотеатрі "Україна", стрічки Сергія Параджанова "Тіні забутих предків". Фільм відкрив світу Гуцулію й Україну й, зрештою, підкорив світ, а прем'єра стала майданчиком, звідки молода українська інтелігенція вперше відкрито виступила проти державної тоталітарної системи, проти русифікації й національного гноблення.

Ну й Василь Стус, звісно, теж знак. Він під час прем'єри фільму Параджанова підтримав Івана Дзюбу та В'ячеслава Чорновола, саме там уперше публічно заявивши про свою громадянську позицію. І саме з цього моменту розпочавши хресну дорогу, яка через 20 років завершиться загибеллю в концтаборі в Кучино – саме 4 вересня, день у день. І саме в ці вересневі дні підоспіла й інша прем'єра, вже фільму про самого Стуса, "Заборонений". Треба йти, все до одного. Й до Івана Дзюби на розмову, аби почути про події далеких літ із перших уст, і на фільм, про який уже стільки говорено і довкола якого закипають полярні пристрасті.

Зрештою, скільки людей, стільки й думок. Мені ось, найперше, не зрозуміло з назвою: Стус може бути нескореним, незламним, непереможеним, але "забороненим" – ким і коли? Тим більше тепер, трохи не на четвертому десятку незалежності? Творцям видніше, я їх не оскаржую, просто розмірковую в залі, дожидаючись сеансу. І трохи хвилюючись, якщо чесно. На мій дилетантський погляд, років 40 усі українські фільми знімалися в Музеї архітектури та побуту в Пирогові. Там же, під призьбою на пирогівській колоді могли поміститися всі основні українські актори – степанкови-брондукови, гаврилюки-бенюки, роговцеви-сумські. Це не означає, що вони погані, але вибір і в режисера, і в глядача був, як у того Адама – Єва і ще раз Єва. Кіно часів нинішнього непевного пожвавлення вже ніби потроху виходить за надокучливі етнографічні межі. Але тут виявилося, що гермошлеми більшості українських кіномитців так і лишилися наглухо загерметизовані. Просто замість соцхутірського повітря туди закачали кисень московських серіалів. Якась "таінствєнная страсть", розумієте. А на живих вітрах реальності наським митцям поки що досить незатишно, в них виходить щось схематичне, ходульне й причетне до життя на рівні вітринного манекена. Дай Бог, щоб цього разу вийшло інакше.

Ага, ще одне, хоч уже й погасло світло. Втім, я встигну, та й це досить посутньо. Кінематографічний світ чи не найбільш позанаціо­нальний, майже наскрізь зрусифікований – десь як спортивний, тільки з відсутністю суперпостатей на зразок Ломаченка чи Усика. Тож на часі не просто втішатися кількісними показниками, "роблячи кіно", а робити його справді українським – у всіх сенсах. Чи ж вийде?

Але це так, міркування в пітьмі. Маю право, зрештою, та й час є – реклама, ще навіть титри не пішли. Кожен мужчина коли-небудь уявляє себе тренером національної збірної з футболу, правда ж? Кінематограф теж до цього надається. Тим більше, що в залі я майже один, попереду точно нікого. Можна навіть уявити, що це "Україна" і зараз на сцену, вслід за Параджановим, підніметься той же таки Іван Дзюба…

Поза тим, свінули – стусівське слівце – перші кадри. Разом із ними пискнув меседж у моєму смартфоні: "Чекаємо на колонку…" А що її чекати? Вона в мене давно готова, в голові. Ось тільки додивлюся фільм

Зараз ви читаєте новину «Перед сеансом». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

24.03.2010 15:46:28Morgenstern195.189.241.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Два уривки з цієї статті "сидів за український націоналізм" "Він сидів за мужолозтво" Висновок - український націоналізм мужолозтво. А боротьба за свободу - згвалтувати члена ЦК КПСС. Що і потрібно було довести. Ще з часів "козаків-характерників" так воно і було.
22.03.2010 14:14:24Лора95.132.162.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
По количеству умерших насильственной смертью она была и в самом деле великой.
22.03.2010 13:53:57Роман62.64.98.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Света, и как вы с таким неприятным голосом на радио "Свобода" работаете? И как-то удивительно, но ни педерасты, ни свидомиты(не путать с содомитами, эти лучше) "за часи свободи" ничего великого не создали. И. ИМХО, не создадут. У нас была Великая эпоха ....
19.03.2010 21:36:20Андрій (на 23 та 21)91.145.211.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Просто, наберіть у гуглі: "Вся правда о судимостях Сергея Параджанова". Згоден з 2 (Украина-Россия), не нам його судити чи виправдовувати.
19.03.2010 20:06:362188.43.34.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Что это нас всех Автор на половые переверзии склоняет? Обсуждения и оценку их? Зачем? Здоровое продолжение рода получается традиционным способом. Педерасты размножаются "духовно" - почкованием. Оценка уже была дана тысячи лет назад. Что изменилось? Почему нужно пересмотреть? Педерасты, люди ранимые и не определившиеся в жизни. Мне их жаль, то есть я могу понять их творчество - это всегда надрыв. Но судить их я не возьмусь. Пусть бог рассудит...
19.03.2010 09:43:06Лора95.132.12.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Погоджуюсь з вельмишановним паном Фрейдом. Якщо читати сучасну медичну літературу про підлітковий вік, то там - це норма. Ну хочеться людині все пізнати.
19.03.2010 09:36:22Лора95.132.12.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Так-так. Спочатку щиросердне визнання своєї провини, потім видача спільників. Все як було в ті "щасливі" часи "свободи". Наче під копірку писане.
19.03.2010 08:50:47Доктор Фрейд 62.195.105.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
...Кожна людина бісексуальна. У більшості з нас відхилення від норми дуже незначні, тож їхнi прояви непомітно ані нам, ані тим, що нас оточують...
19.03.2010 07:28:31Катерина178.95.118.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Спасибі за цей уривок. Читала і не могла відмовитись від думки, що "клініка" списана слідчим з підручника кримінальної психіатрії. Я не знаю, що там було насправді, але в ті смутні часи боротьби з інакомислячими усі подібні справи писались ніби однією рукою. Згадаємо хоча би генерала Григоренка.
18.03.2010 20:46:37Андрій - Лорі - 1979.124.166.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Матеріали слідства є в Інтернеті (на жаль, заборонені посилання). Ось під чим підписався Сергій Параджанов: "Я прекрасно понимал и понимаю неправильность и гнусность своего поведения при достижении удовлетворения своей половой страсти в сношениях с мужчинами. Как мог, я боролся с этим ненормальным чувством, женился... Но эта позорная страсть в отношении некоторых возбуждавших меня мужчин иногда становилась сильнее меня, тогда я не мог сдерживаться... Я считаю, что этот порок находится в моих генах от рождения... Братьев у меня не было, я рос и воспитывался вместе с сестрами, невольно разделяя их игры и интересы... Мне было чуть больше 20 лет, когда судьба столкнула меня с опытным профессиональным педерастом Микавой. Он занимал большой пост, был старше меня, воспользовался чувством моей благодарности за помощь в устройстве на учебу в консерваторию, и совратил меня. По его предложению я несколько раз вступал с ним в половые сношения в качестве активной стороны. Потом я нашел в себе силы порвать отношения с Микавой, бросил консерваторию и уехал в Москву. Потом поступил в институт кинематографии и думал, что мой порок никогда больше не проявится..." - з цого уривка видно, що це, псіхічна заразлмва хвороба була "передана" Мікавою. Був такий закон і його було за що ув'язнювати. Людей з такими особливостями, можливо необхідно ізолювати, але не в стандарній в'язниці. А скажімо, в камеру на два місця - на пару з лесбіянкою.
Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути