Ексклюзиви
четвер, 22 травня 2025 07:49

"Правда може бути життєво важлива, але без любові вона нестерпна"

Початок існування світу – це не хаос, який набув якихось інших проявів, він походить із вищої істини про те, що все творить любов. Теорія Великого вибуху, яку тепер вважають поясненням створення світу, зовсім не заперечує творчого втручання Бога, навпаки – потребує Його. Природні еволюції не суперечать божественному створенню, бо передбачають, що живі істоти розвиватимуться.

Забудьте про необхідність справляти враження. Це безглуздо, бо цінність життя визначається не успіхом і не схваленням інших, а тим, що є всередині нас.

Я вірю, що диявол існує. Мабуть, його найбільший успіх у наш час полягає в тому, що він вселив нам, ніби його не існує, ніби все впорядковується в суто людській площині.

Не дивлюся телевізора. Таку обітницю я дав Діві Марії 15 липня 1990 року.

  ФРАНЦИСК, 88 років, Папа Римський. У миру – Хорхе Маріо Берґольйо. Народився 17 грудня 1936 року в аргентинському Буенос-Айресі в родині італійських емігрантів. Найстарший із п’яти дітей у сім’ї. Батько працював бухгалтером на залізниці, мати була домогосподарка. Закінчив середню спеціальну індустріальну школу за фахом хіміка, працював у лабораторії Hickethier-Bachmann. Священником став через нещасливу любов. 1955 року вступив до духовної семінарії. 1958-го – до католицького ордену єзуїтів. Після двох років новіціату закінчив навчання в Сантьяго-де-Чилі, де вивчав гуманітарні науки. Був викладачем літератури і психології в колегії Непорочної в Санта-Фе і колегії Спасителя в Буенос-Айресі, магістром новіціату Вілья-Баріларі, професором богословського факультету, радником єзуїтської провінції та ректором Вищої колегії святого Йосифа в Сан-Мігелі, провінційним настоятелем Аргентини, здобув ліценціат із філософії. Мав ступінь магістра філософії та хімії. Висвячений на священника 1969 року. 1986-го здобув ступінь доктора богослов’я в Німеччині, а після повернення до Аргентини став духовним директором Кордовської архієпископії. 20 травня 1992-го Папа Іван Павло II призначив Берґольйо єпископом-помічником Буенос-Айреса. 1998 року посів престол Буенос-Айреса. На консисторії 21 лютого 2001-го Папа Іван Павло II надав сан кардинала-пресвітера з титулом римської церкви Сан-Роберто Белларміно. 2005-го брав участь у Конклаві. У 2005–2011 роках – голова єпископської конференції Аргентини. 13 березня 2013-го обраний 266-м Папою Римським. Узяв тронне ім’я Франциск, Став першим Папою-єзуїтом і першим в історії Папою з Нового світу. Закликав децентралізувати католицьку церкву, позбавив Ватикан частини влади. 2021-го вперше призначив жінку на посаду в Синод єпископів. Був шанувальник футболу. Вболівав за аргентинський клуб ”Сан-Лоренсо”. Улюблена книжка – ”Божественна комедія” Данте, фільм – Il pranzo di Babette, картина – ”Біле розп’яття” Марка Шагала. Подобалися твори німецького поета Фрідріха Гельдерліна та музика Людвіга ван Бетховена. Сам готував собі їжу, їздив громадським транспортом. Помер 21 квітня 2025 року внаслідок інсульту та незворотного серцево-судинного колапсу. Похований у базиліці Санта-Марія-Маджоре за стінами Ватикану
ФРАНЦИСК, 88 років, Папа Римський. У миру – Хорхе Маріо Берґольйо. Народився 17 грудня 1936 року в аргентинському Буенос-Айресі в родині італійських емігрантів. Найстарший із п’яти дітей у сім’ї. Батько працював бухгалтером на залізниці, мати була домогосподарка. Закінчив середню спеціальну індустріальну школу за фахом хіміка, працював у лабораторії Hickethier-Bachmann. Священником став через нещасливу любов. 1955 року вступив до духовної семінарії. 1958-го – до католицького ордену єзуїтів. Після двох років новіціату закінчив навчання в Сантьяго-де-Чилі, де вивчав гуманітарні науки. Був викладачем літератури і психології в колегії Непорочної в Санта-Фе і колегії Спасителя в Буенос-Айресі, магістром новіціату Вілья-Баріларі, професором богословського факультету, радником єзуїтської провінції та ректором Вищої колегії святого Йосифа в Сан-Мігелі, провінційним настоятелем Аргентини, здобув ліценціат із філософії. Мав ступінь магістра філософії та хімії. Висвячений на священника 1969 року. 1986-го здобув ступінь доктора богослов’я в Німеччині, а після повернення до Аргентини став духовним директором Кордовської архієпископії. 20 травня 1992-го Папа Іван Павло II призначив Берґольйо єпископом-помічником Буенос-Айреса. 1998 року посів престол Буенос-Айреса. На консисторії 21 лютого 2001-го Папа Іван Павло II надав сан кардинала-пресвітера з титулом римської церкви Сан-Роберто Белларміно. 2005-го брав участь у Конклаві. У 2005–2011 роках – голова єпископської конференції Аргентини. 13 березня 2013-го обраний 266-м Папою Римським. Узяв тронне ім’я Франциск, Став першим Папою-єзуїтом і першим в історії Папою з Нового світу. Закликав децентралізувати католицьку церкву, позбавив Ватикан частини влади. 2021-го вперше призначив жінку на посаду в Синод єпископів. Був шанувальник футболу. Вболівав за аргентинський клуб ”Сан-Лоренсо”. Улюблена книжка – ”Божественна комедія” Данте, фільм – Il pranzo di Babette, картина – ”Біле розп’яття” Марка Шагала. Подобалися твори німецького поета Фрідріха Гельдерліна та музика Людвіга ван Бетховена. Сам готував собі їжу, їздив громадським транспортом. Помер 21 квітня 2025 року внаслідок інсульту та незворотного серцево-судинного колапсу. Похований у базиліці Санта-Марія-Маджоре за стінами Ватикану

Я вірю в Бога, але не в католицького Бога, Я вірю в Ісуса Христа, його втілення.

Ми бачимо глобалізацію байдужості. Існує культура конфлікту, яка змушує нас думати лише про себе. Змушує нас жити в мильних бульбашках, які, хоч і милі, але несуттєві.

Я бачу Церкву як польовий госпіталь після битви. Немає сенсу питати важкопораненого, який у нього рівень холестерину чи цукру. Треба лікувати його рани. Потім займемося рештою.

Правда може бути життєво важлива, але без любові вона нестерпна.

Сповідь очищає душу грішника, вона не допомагає жертві. Вся наша Церква потребує прощення. Де наше смирення? Гріх – це рана, а не пляма. Її потрібно лікувати, зцілювати. Прощення недостатньо.

Пекла немає, є зникнення грішних душ. Душі померлих у гріху не караються. Ті, що каються, отримують прощення від Бога і входять до рангу душ, які Його споглядають, а ті, що не каються і тому не можуть бути прощені, зникають.

Коли ніхто не винен, винні всі

Нелегко довірити себе Божому милосердю. Я знаю, що Він має особливу здатність забувати наші помилки. Бог забуває, а я ні.

Коли ніхто не винен, винні всі.

Кожен крок, кожне зусилля, кожне випробування, кожне падіння і кожне піднесення має сенс у Божому задумі спасіння, оскільки Він хоче життя, а не смерті, і радості, а не болю для Свого народу.

Божа радість – прощати. Боже буття – це милосердя.

Кожна людина не тільки має свободу і право говорити те, що вона думає, заради спільного блага вона зобов'язана це робити.

Бог – це світло, яке освітлює темряву, хоча й не розчиняє її, і іскра божественного світла є в кожному з нас.

Політика є найважливішим видом громадської діяльності і має своє власне поле дії, яке не є полем дії релігії.

Нагадування Ісуса закликає кожного з нас ніколи не зупинятися на поверхні речей, особливо коли перед нами людина. Ми покликані зазирнути далі, зосередитися на серці, щоб побачити, наскільки кожна людина здатна на щедрість.

Скандал – це говорити одне, а робити інше. Це подвійне життя.

Господь відкупив усіх нас кров'ю Христа. Усіх нас, а не тільки католиків. Усіх!

Боже милосердя не має меж, якщо ви йдете до нього зі щирим і розкаяним серцем. Для тих, хто не вірить у Бога, питання полягає в тому, щоб слухатися свого сумління.

Інтернет, зокрема, пропонує величезні можливості для зустрічей і солідарності, це щось справді добре, дар Божий.

Релігія без містики – це філософія

У наш час глибоких змін Церква покликана запропонувати свій унікальний внесок, роблячи видимими знаки Божої присутності та близькості.

Важливо знайомитися з людьми, слухати, розширювати коло ідей. Світ перетинають дороги, які то зближуються, то розходяться, але головне, що вони ведуть до Добра.

Люблю містиків. Містику вдається відірватися від дій, фактів, цілей і навіть від душпастирської місії. І він піднімається, доки не досягне сопричастя з блаженствами коротких миттєвостей, але які наповнюють ціле життя. Містики були фундаментальні для Церкви. Релігія без містики – це філософія.

Серед вразливих, якими Церква хоче опікуватися з особливою любов'ю та турботою, є ненароджені діти – найбеззахисніші та найневинніші з-поміж нас. Сьогодні намагаються позбавити їх людської гідності й робити з ними все, що заманеться, забирають їхні життя та ухвалюють закони, які нікому не дозволять стати на заваді цьому. Та захист ненародженого життя тісно пов'язаний із захистом усіх інших прав людини. Він передбачає переконання, що людина завжди є священною і недоторканною в будь-якій ситуації і на кожному етапі розвитку. Людина є самоціллю і ніколи не є засобом вирішення інших проблем. Тільки-но це переконання зникає, зникають і міцні та довговічні підвалини для захисту прав людини, які завжди залежатимуть від швидкоплинних примх сильних світу цього. Одного лише розуму достатньо, щоб визнати непорушну цінність кожного окремого людського життя, але якщо поглянути на це питання з точки зору віри, то "кожне порушення особистої гідності людини волає до Бога про помсту і є злочином проти Творця людини.

Плач новонароджених дітей – це найпрекрасніша музика й найкраща проповідь, які ми чуємо. Бо це крик надії, що життя триває, рухається вперед, що любов плідна.

Діти мають право зростати в сім'ї з батьком і матір'ю, які здатні створити сприятливе середовище для розвитку й емоційної зрілості дитини. Сьогодні шлюб і сім'я переживають кризу. Ми живемо в культурі тимчасового, в якій усе більше людей відмовляється від шлюбу як су­спільного зобов'язання. Революція в моралі та звичаях часто відбувалася під прапором свободи, але насправді вона принесла духовне й матеріальне спустошення незліченній кількості людей, особливо найбідніших і найвразливіших.

Права людини порушують не лише тероризмом, репресіями чи вбивствами, а й несправедливими економічними структурами, які створюють величезну нерівність.

Тоді, як доходи меншості зростають у геометричній прогресії, зростає і прірва, що відділяє більшість від добробуту, яким користуються ці щасливі одиниці. Цей дисбаланс – результат ідеологій, які захищають абсолютну автономію ринку та фінансових спекуляцій. Отже, вони заперечують право держави, покликаної пильнувати за загальним благом, здійснювати будь-яку форму контролю. Так народжується нова тиранія, невидима й часто віртуальна, яка в односторонньому порядку й невблаганно нав'язує власні закони і правила.

Шлюб без сварок трохи нудний

Необов'язково вірити в Бога, щоб бути хорошою людиною. У певному сенсі традиційне уявлення про Бога застаріло. Можна бути духовним, але не релігійним. Необов'язково ходити до церкви й давати гроші – для багатьох природа може бути церквою. Деякі з найкращих людей в історії не вірять у Бога, тоді як деякі з найгірших вчинків були зроблені в Його ім'я.

Бог завжди є нашим шанувальником, Він найстійкіший із фанів.

Воскресіння Христа – це не подія минулого, воно містить життєву силу, яка пронизала цей світ. Там, де все здається мертвим, раптово з'являються ознаки воскресіння. Це непереборна сила. Часто здається, що Бога не існує: скрізь навколо нас ми бачимо постійну несправедливість, зло, байдужість і жорстокість. Але також правда, що серед темряви завжди виникає щось нове. Життя рано чи пізно проривається вперто й переможно. Щодня в нашому світі краса народжується заново. Цінності завжди з'являються знову під новими масками, і всі, хто проповідує Євангеліє, є інструментами цієї сили.

Діалог – це набагато більше, ніж передавання істини. Він виникає із задоволення від розмови та збагачує тих, хто виражає свою любов одне до одного за допомогою слів. Це збагачення, яке полягає не в предметах, а в особах, які діляться собою в діалозі.

 

Між ідеями та реальністю є постійна напруженість. Реальності просто існують, тоді як ідеї – розроблені. Між ними має бути постійний діалог, щоб ідеї не відірвалися від реальності. Небезпечно зупинятися лише в царстві слів, образів і риторики. Реальність є більшою за ідеї. Це вимагає відмови від різних засобів маскування реальності: ангельських форм чистота, диктатура релятивізму, порожня риторика, цілі, більш ідеальні, ніж реальні, ознаки неісторичного фундаменталізму, етичні системи, позбавлені доброти, інтелектуальний дискурс, позбавлений мудрості.

Задоволення від їжі необхідне для того, щоб ви зберігали своє здоров'я, а задоволення від сексу – для того, щоб любов була прекрасніша і зберігала людський рід.

Багато хто з молодих людей мертвий зсередини, бо живе без надії. Інші ж витрачають своє життя на поверхові речі, думаючи, що живуть, а насправді всередині вони вже мертві. Такий спосіб життя – це цифровий нарцисизм.

Не можна вбивати в ім'я Бога. Це блюзнірство.

Волію радше бачити Церкву покалічену, поранену і брудну, бо вийшла на вулиці, ніж Церкву хвору через закритість і зручності, через зацикленість на власній безпеці.

Коли відвідую в'язниці, то думаю: чому вони, а не я? Їхнє падіння могло бути моїм. Я не почуваюся кращим за них.

Щоб піти за Ісусом, треба мати трохи відваги, треба наважитися поміняти диван на пару черевиків, що допоможуть ходити шляхами, які вам ніколи не снилися. Час, у якому живемо, потребує не диванної молоді, а молоді в черевиках, найкраще – якісних.

Держави мають бути світські, бо релігійні погано скінчать.

Шлюб без сварок трохи нудний. Але є один секрет. Трапляється, що чоловік і дружина сваряться, іноді навіть літають тарілки. Але треба помиритися, доки не закінчився день. Для цього не треба слів, достатньо дружнього жесту, ніжності – і примирення готове. Знаєте чому? Бо якщо не помиритеся до того, як ляжете спати, то небезпечною може бути холодна війна наступного дня. Виникає знеохочення. Тож сваріться, скільки хочете, але увечері миріться.

Геній жінки необхідний там, де ухвалюють важливі рішення.

Що було б, якби ми ставилися до Біблії, як до своїх мобільних телефонів? Якби носили її завжди із собою, поверталися по неї, коли забули, відкривали часто протягом дня; якби ми читали повідомлення Бога з Біблії, так, як читаємо повідомлення зі смартфона.

Ніколи не будьте сумні. Християнин не може бути сумний!

Люд Божий не потребує супергероїв. Він чекає на душ­пастирів, які можуть співчувати, можуть узяти за руку, зупинитися біля того, хто впав.

Щоб не виникало перешкод між благанням про прощення і Божим милосердям, я дарую всім священникам у межах їхнього служіння право відпускати гріх аборту.

Проблема зміни клімату нерозривно пов'язана з проблемами занепаду етики, моралі, духу рівності та соціальної справедливості. Склалася важка ситуація, наша планета страждає, але вікно можливостей усе ще відчинене. У нас поки що є час.

Імперіям властиво ставити народи на друге місце

Штучний інтелект лежить в основі епохальних змін, які ми переживаємо. Молімося, щоб прогрес робототехніки та штучного інтелекту завжди служив людині і був, скажімо так, людяним.

Імперіям властиво ставити народи на друге місце.

Задоволення приходить безпосередньо від Бога. Воно не католицьке, не християнське і не будь-яке інше. Воно – просто божественне.

Сексуальне насильство – це жахливий злочин. Священник, який робить це, зраджує тіло Господа. Це як сатанинська меса.

На нас чекають надія на нове життя й остаточно звільнений світ. Новий початок може здивувати нас, навіть якщо іноді це здається неможливим, тому що Христос переміг смерть.

Текст укладено на основі висловлювань Папи ­Франциска в численних інтерв'ю різним виданням упродовж багатьох років

Зараз ви читаєте новину «"Правда може бути життєво важлива, але без любові вона нестерпна"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути