
"Гігієнічний папір Ґайєтті — найкращий засіб від геморою". Пачки акуратно нарізаного квадратиками сірого паперу з таким написом з'явилися у продажу в грудні 1857-го. Нью-йоркський підприємець Джозеф Ґайєтті вперше почав промислове виробництво туалетного паперу. Продавав він його у своєму магазині на Нижньому Манхеттені, на Енн-стріт, 41. Тисяча аркушів коштувала $1. Кожен був зволожений настоянкою з алое і мав водяний знак із ім'ям та прізвищем виробника.
У різних кінцях світу люди використовували різні засоби особистої гігієни — траву, листя, сіно, мох, воду, сніг, пісок і навіть камінці. На Гавайських островах, приміром, місцевим жителям до вподоби була шкаралупа кокосових горіхів, а індіанці Америки підтиралися качанами кукурудзи. У Стародавньому Римі всі громадські туалети були оснащені палицею з прикріпленою до неї губкою. Після використання її клали у відро з солоною водою. Заможніші могли собі дозволити шерсть і трояндову воду.
У королівських сім'ях Європи в середньовіччі використовували мережані хусточки. Деякі монархи мали їх цілі колекції. Дворяни ж догоджали собі вовною з довгошерстих овець. У 1720-х французи придумали біде. Використовували його представники обох статей. Але під час Першої світової війни американські та британські солдати, побачивши ці пристрої в борделях, вирішили, що вони призначені лише для жінок. Після цього чоловіки користуватися біде перестали.
Папір до туалетів став масово потрапляти на початку 18 ст. У той час газети були загальнодоступними й надто подешевіли.
Лорд Честерфілд (1694–1773) в одному з листів радив синові завжди носити із собою дешевий том віршів. Мовляв, доки сидиш на горщику, є що почитати для душі, а потім використати прочитане для тіла.
Щоправда, на Сході й дотепер вважають, що папером не можна досягти належної чистоти. Тому, приміром, в арабських країнах, найбільшою популярністю досі користується ліва рука. Звичайно, після брудної справи її миють. Нібито саме звідси пішов звичай вітатися правою рукою, бо ліва не завжди "приємно" пахла.
У 1890-х у сільських місцевостях Америки набув популярності каталог фірми "Сірс". Із нього отримували 100 сторінок безкоштовного м'якого туалетного паперу. У 1930-х каталог почали друкувати на гладкому й блискучому папері, й кілька тисяч осіб звернулися до фірми зі скаргами. Популярністю також користувалася селянська газета "Олд Фармерс Альманак". Вона мала навіть спеціальний отвір, щоб її можна було зручно вішати на цвяшок у нужнику.

Та ринок предметів гігієни все впевненіше завойовував туалетний папір. Після нововведення Ґайєтті наступний переломний момент настав за кільканадцять років: у 1870-х фірма "Скотт Пейпер Компані" з Філадельфії почала виробляти туалетний папір у рулонах. Його зовнішній вигляд остаточно сформувався вже у 20 ст. З'явився папір подвійний та одинарний, із химерним малюнком і сліпучо білий. Бізнесмени можуть користуватися папером із зображенням стодоларових банкнот.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Політ до Полтави змусив Гітлера переглянути свої расові погляди"
Громадяни Радянського Союзу постійно потерпали від дефіциту туалетного паперу. Тому повернулися до старішого засобу гігієни — у хід знову пішли газети. Люди могли годинами сидіти в туалеті, захоплено читаючи цікаву статтю. Потім переповідали знайомим: "А я в туалеті прочитав...". І нікого не дивувало, в яких туалетах пишуть про такі цікаві речі.

Під час останньої війни в Афганістані в США на туалетному папері друкували портрет Усами бін Ладена. Коли ж американцям війна набридла, з'явився ще й портрет Джорджа Буша-молодшого. Уперше ж до такої антиреклами американці вдалися ще 1943-го: тоді на туалетному папері з'явився портрет Гітлера. Потім потрапив туди й іракський президент Саддам Хусейн.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Німецький єврей розповів про те, як жив поруч із Гітлером
Туалетний папір не раз ставав у пригоді американській армії. 1991-го солдати використовували його для маскування танків під час операції "Буря в пустелі" у Перській затоці. Нині деякі виробники зображують на туалетному папері комікси та кросворди.
Пересічний європеєць використовує за рік 10 кг туалетного паперу.
Коментарі
15потому выигрывала одна партия, что голосовал за область один и тот же человек. В ХАрькове его все знают , как лучшего наперсточника страны