неділя, 12 листопада 2017 11:00

На відкритті першої російської залізниці пасажири побилися

На відкритті першої російської залізниці пасажири побилися
Відкриття в Росії залізниці громадського користування "Петербург-Царське Село". Фото: Вікіпедія

11 листопада 1837 року в Санкт-Петербурзі відкрили першу в Росії залізницю громадського користування за маршрутом "Петербург-Царське Село".

Збудувати залізну колію запропонував чеський інженер, професор Віденського політехнічного інституту Франц фон Герстнер (1796 - 1840). Влітку 1835 року Герстнер переконав царя Миколу І, що за допомогою залізниці, які вже були у європейських містах, можна швидко перекидати війська. Гроші дали учасники новоствореного акціонерного товариства, яке схвалив сам імператор. Наступного року почалося будівництво. Керували роботою 17 інженерів, будівництво охороняли 30 наглядачів і стільки ж солдатів. Щодня більше двох тисяч робочих з лопатами, кирками і тачками робили насип, копали, вкладали рейси і шпали. Загальна протяжність лінії склала 25,5 верст (близько 27 км).

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:Південний вокзал збудували за шість місяців

У день відкриття паровозом кермував сам Франц фон Герстнер. Поїздка зайняла 35 хвилин. На зворотному шляху Герстнер, бажаючи показати всі можливості залізниці і паровоза, розвинув фантастичну на ті часи швидкість - 60 км / год. Люди були приголомшені. Поїзд складався з 8 вагонів і паровоза, побудованого на заводі Стефенсона в Англії. У складі поїзда були вагони чотирьох класів.

Найбільш комфортабельними були карети, що називалися "берлінами" - вагони з критими кузовами і м'якими сидіннями для восьми чоловік – там поміщалося лише 32 пасажири. "Диліжансом" називали м'які криті вагони більшої місткості. Вози з дахами називалися "шарабани", без даху - "вагони". Вагони на 40-50 пасажирів не мали опалення та освітлення. Вартість проїзду для пасажирів першого і другого класу становила 2,5 і 1,8 рублі, третього і четвертого - 80 і 40 копійок. Квитки для проїзду виготовлялися з латуні, їх називали "бляшанками". Кінні диліжанси за таку відстань брали 15-17 рублів. Средня місячна зарплата кваліфікованого робочого була 23-25 рублів. Кілограм картоплі можна було купити за 5 копійок. Першого дня усіх охочих возили безкоштовно. Це спричинило колотнечу і сварки серед пасажирів. Відкриття залізниці викликало небувалий резонанс. На плакатах, в газетах і навіть на цукерках з'явилися зображення паровозів. На сцені Александрінського театру давали водевіль "Поїздка в Царське Село", в якому головна роль була відведена паровозу.

У 1838 році залізниця перевезла 700 тисяч пасажирів. За пять років окупилися всі витрати на будівництво і на експлуатацію. Царскосельська колія проіснувала до 1897 року, після чого вона була включена до складу Московської залізниці.

Зараз ви читаєте новину «На відкритті першої російської залізниці пасажири побилися». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути