Ексклюзиви
понеділок, 16 травня 2011 09:28

Мої герої

- То Бандера - герой чи не герой? - питає мене син мого близького приятеля. Клас, в якому він eчиться - як і, зрештою, вся Україна - поділився навпіл: на тих, хто вважає Бандеру героєм, і тих, хто з тим не погоджуються.

- Звісно, герой, - кажу я. - Тільки що не мій.

Герой - це той, хто готовий пожертвувати своїм життям заради чогось більшого за себе. Немає сумніву, що Бандера не рахувався зі своїм життям. Тому він і герой. Тільки він не рахувався й із життями інших. Тому він не мій герой.

Моїми героями є не ті, які забирали чужі життя, а ті, хто захищали їх ціною свого. Найчастіше про них мало знають. Нерідко вони безіменні. Тому моє завдання як історика - витягати їх із забуття

Приклад перший: Тетяна Концевич, селянка з Тернопільщини, із села з милозвучною назвою Рай. Під час війни залишилася без чоловіка з двома дітьми. Із жалості чи з розрахунку - треба ж було на щось утримувати дітей! - узялася переховувати євреїв. На неї донесли. Знаючи, що на неї чекає, пішла до останньої сповіді. Священик сказав їй: "Не бійся, Тобі нічого не буде". Те, що сталося далі, можна вважати чудом. На порозі гестапо її перестрів німецький офіцер і, перепитавши ім'я, сказав іти додому, бо її справу закрито. Вернулася додому й у подяку за спасіння взялася рятувати (і врятувала) іншу єврейську родину.

Цю історію знаю від мого приятеля Шимона Редліха - ізраїльського історика, який 5-річним хлопчиком попав під опіку Тетяна Концевич. В Ізраїлі Редліх пробує добитися для Андрея Шептицького звання праведника. Митрополит Андрей зі своїм братом Климентієм, настоятелем Унівського монастиря, врятував декількох єврейських сиріт. Серед них був Адам Ротфельд, пізніший міністр закордонних справ посткомуністичної Польщі. Після одного зі свого інтерв'ю для "Ґазети виборчої" він отримав листа від американського професора Нобелівського лауреата з хімії. Виявляється, той теж урятувався в Уневі, тільки поза монастирем, у сільській родині.

Іншим моїм героєм є отець Омелян Ковч - капелан Української Галицької Армії, батько шести дітей. Під час німецької окупації він рятував євреїв, видаючи їм метрики про хрещення. Загалом, таких метрик видав 600. За це та інші подібні речі він попав до Майданека, де загинув у газовій камері.

Галицького комуніста Романа Роздольського теж відправили до концтабору. Йому, однак, пощастило вижити. Як справжній австромарксист, він був ворогом і для Гітлера, і для Сталіна. Тому після визволення мусив рятуватися втечею на Захід. Там написав декілька праць з історії марксизму. Судячи за кількістю перекладів їх на інші мови, Роздольський є найвідоміший у світі український історик. Тільки скільки людей знають про нього в Україні?

А скільки українців знають про Ковча? Єдине місто, що має вулицю на його честь - його рідні Перемишляни. Роздольський не має й цього. Якби я був українським комуністом, то вимагав би, щоб його іменем назвали по вулиці в кожному великому місті Україні. Тільки наші українські комуністи - як морські свинки: і не українські, і не комуністи. Тому й носяться зі своїм Сталіним і своїм Леніним, як із писаною торбою.

В Україні, як показують опитування, герої роз'єднують, зате жертви об'єднують. Коли я написав про це у своєму блозі, один із читачів заперечив: мовляв, на самих жертвах, без героїв, не збудуєш національної гідності. Згоден. Але з одним уточненням: можна побудувати націю на героях, які ставали на бік жертв і захищали їх своїм життям. Тобто на моїх героях.

Зараз ви читаєте новину «Мої герої». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

74

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

11.06.2011 13:35:53Павло95.132.148.--
  • 1+
  • 0-
  • Відповісти
"Це у свій час робили і поляки: осадництво на Волині ( чому не засуджуєш польських осадників?), а українців - на захід, на Одер" - Олеже, от не треба тут розмов у стилі "Чув дзвін - та не знаю де він". Я власне критикував позицію "якщо етнічні поляки приїхали на Волинь як колоністи - вони заслуговують на смерть". Я питав: чи заслуговують на смерть етнічні українці, які приїхали як колоністи на землі інших народів? До речі, фраза "Це у свій час робили і поляки" - маніпулятивна: ані РП (осадництво на Волині), ані ПНР (акція "Вісла") не представляли консолідованої волі всього польського етносу. Ми ж говоримо про знищення поляків на Волині саме як етносу.
11.06.2011 12:53:53Олег178.95.27.--
  • 1+
  • 0-
  • Відповісти
Якщо говорити про героїв і героїзм як певні універсальні поняття, то вони безумовно включають такі якості як жертовність і безкорисливість.Який же героїзм, якщо рятують чуже життя за гроші? Навіть якщо ризикують власним. Це ризиковане заробляння грошей ( як продаж власної нирки, наприклад) і не більше.Нічого героїчного не бачу і в діях комуніста, яким Ви захоплюєтеся. Він , мабуть, просто порядна людина ( чи для комуніста - це подвиг?) Ми ще багато про кого не знаємо , хто цього заслуговує. Але героїв створюють не історики, і не партійні ідеологи. Їх створює народ і народна память. Одні забуваються попри всі зусилля (Зоя Космодемянська, Олександр Матросов і т.д.), інші, попри всі зусилля стерти їх імена з історії - залишаються. Бандера належить до останніх. В цьому є щось ірраціональне, підсвідоме. Як, зрештою, і у самому феномені геройства. На жаль зараз слово герой стало побутовим, звичним, вживаним направо і наліво ( герой праці, герой -коханець і т. д.) і тут у кожного можуть бути свої герої і не один.
11.06.2011 12:14:34Олег178.95.27.--
  • 1+
  • 0-
  • Відповісти
Ще приклад "логіки" від Павла: не було під Крутами українських військ - отже: українці самі запросили більшовиків.( не збивають лівійці літаків НАТО, отже... самі просять їх бомбити!). Або ще: виявляється це українці були колонізаторами Північного Кавказу, Зеленого Клину ( забув додати, Павле - Сибіру, Поволжя), а не Російська імперія їхніми руками "освоювала" завойовані землі, примінивши улюблений метод колонізаторів всіх часів і народів - переселенську політику. Не спитавши українців на їх землях ст ворювали сербські автономії ( Новосербію, Словяносербію), селили інших біженців з Балкан, німців, грузин, роздавали маєтки російським меншиковим і потьомкіним, тільки не українцям,щоб спонукати останніх до вибору; безземелля і голодна смерть або "добровільне" переселення. Це у свій час робили і поляки: осадництво на Волині ( чому не засуджуєш польських осадників?), а українців - на захід, на Одер, на німецькі землі ("Вісла") і так вбивали двох зайців: полонізували українські землі і "освоювали" подаровані сталіним - західні. Лікбез для Павла не входив у мої плани, але читати бузининські виверти української історії у його виконанні вже не було терпіння. "Універсальний" троль, прочитай хоча б підручники за середню школу, а вже потім "влазь" на серйозні блоги.
09.06.2011 19:49:03Павло95.132.151.--
  • 1+
  • 0-
  • Відповісти
Та ні, Олеже, віртуоз тут ви! Прийшли і сходу приписали мені те, чого я не казав, наприклад: "з такою препарованою логікою і жертва, яка відстрілюється - кат". І одразу ж на особистості перейшли, науковий комунізм згадали. Браво!
09.06.2011 11:13:15Олег178.95.176.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Браво, Павле! Ви віртуоз формальної логіки. Такої. як наприклад: все. що ти не втратив ти маєш; ти не втратив роги. отже ти ...рогатий! Не інакше як викладали науковий комунізм чи історію партії. З нормальним логічним мисленням ці предмети годі було вивчити. А з такою препарованою логікою і жертва, яка відстрілюється - кат і той. хто добровільно землю і майно не віддає - злочинець. І Українці самі собі голодомор організували, бо бачте в комбідах були і сільрадах.( але до 1953 року перші секретарі ЦК КПУ не були українцями), а не ті ляльководи (сталіни-кагановичі і к). За вашою логікою. якщо Ейхман,головний управитель гітлерівських концтаборів був єврей, то й геноцид євреї самі собі організували. Ще раз браво!
07.06.2011 19:04:06Павло95.135.131.--
  • 1+
  • 0-
  • Відповісти
".тобто українці просто так лишили україну і поїхали в сибір...в казахстан....в морози під 40 градусів...все винуваті українці. не поїхали....майже всіх вивезли примусово в той чи інший спосіб" - Половцю, ти реально не знаєш, як заселявся Зелений Клин? Царський уряд пообіцяв українським землеробам багато землі. Вони продали тут своє майно і поїхали на етнічні землі бурятського народу. Типові осадники. А на Кубані - ще гірше, українські козаки допомогли царському уряду винищити місцеве черкеське населення - за що одержали землі. Але ж ти зазомбований, так? Для тебе, половцю, українці - це виключно такі собі волелюбні жертви, в ролі поневолювачів ти їх не бачиш, ге?
07.06.2011 18:12:26половець93.40.183.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Павло (Київ) 07.06.2011 17:56 ну для чого така брехня...тобто українці просто так лишили україну і поїхали в сибір...в казахстан....в морози під 40 градусів...все винуваті українці. не поїхали....майже всіх вивезли примусово в той чи інший спосіб. і коли були там...то працювали в важких умовах...про що мова. і тут дані....від 7 до 35 українців....мда амплітуда конкретна....сам митрополит написав папі, щовбито і покалічено чимало. але сказати не може...бо знищили документи поліцією. для вас туман в очах. бо ви хочете біти сліпим. слухим і тшитися тим. що колонізатори вас по шапці погладять.
07.06.2011 17:56:37Павло77.88.196.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
Я вже казав, що українці - народ який колонізував черкеську Кубань і бурятський Зелений Клин. Це - історичний факт. Щодо зазомбованості - можу про вас те ж саме сказати. ОУН - це лише одна політична організація, український народ за неї голосував і не надавав їй права вирішувати хто має право жити в Україні, а хто ні. Але ви вперто цього не хочете бачити, повторюючи мантри про криваву польську владу, яка протягом "пацифікації" вбила аж від 7 до 35 українців! в автобусній аварії більше гине, половцю. Навіщо брешете?
07.06.2011 17:49:13половець93.40.183.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
до яких пір будете перекручувати слова мої. що я пишу, бо я бачу, що в тих питаннях ви як зазомбований,як той Грицак. злочин є злочин. є ще і причини. різня сталася з вини поляків і їхньої ідеології шовіністичної, коли вважали, що їхня земля то по дніпро і лізли колонізувати Україні. кожен має бути господарем в своій хаті. а не лізти в чужий город
07.06.2011 17:49:00Павло77.88.196.--
  • 0+
  • 0-
  • Відповісти
12 липня 1930 року розпочалась масова антипольська акція саботажу організована проводом ОУН... Результатом цієї саботажної акції було 172 підпали приватного і 19 — державного майна. Знищено і пошкоджено об'єкти державної інфраструктури і ліній звязку — повалено телеграфні і телефонні стовби, підірвано кілька поліційних відділків і державних установ, побито членів польських громадських організацій. Відповіддю на цю кампанію і стала пацифікація ("умиротворення"). За офіційними польськими даними під час пацифікації нікого не вбили. За даними різних українських істориків при пацифікації загинуло від 7 до 35 українців.
Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути