
Світова ікона стилю, засновник і креативний директор міжнародного тижня моди Mercedes-Benz Kiev Fashion Days – Дар'я Шаповалова в інтерв'ю спеціально для Gazeta.ua розповіла про те, як модна індустрія може розвинути економіку України, а також, як залишатися стильним, незважаючи на кризу.
- Як відбувається розвиток моди в Україні в останні кілька років? Який рік можете назвати найбільш знаковим для української моди в цілому і чому?
Переломним роком для української моди став 2008 рік. Саме в той рік стартував випуск першого українського fashion-журналу Harper's Bazaar, а також TOP10. І саме в цьому році провели перший конкурс "New look of Kiev", який визначав кращих молодих дизайнерів, стилістів, фотографів та ін.. Це все стало основою для формування нового бачення моди серед молоді і дало їм можливість привнести в неї щось нове і свіже. Так, наприклад, в той рік про себе голосно заявила представниця нового покоління українських дизайнерів, Ксенія Шнайдер.
- Як і де ви знаходите молоді таланти? Чи прищеплюєте їм почуття моди і стилю або повністю довіряєте їх ідеям та баченню?
Якщо ми говоримо про дизайнерів, то найчастіше вони знаходять мене самі. А далі, мені варто поговорити з людиною буквально хвилин 20 і я розумію, які у неї цінності і які вона перед собою ставить цілі. Після цього я порівнюю наші погляди на його творчість, розвиток і визначаю, чи варто нам співпрацювати або дизайнер може існувати і розвиватися поза нашої системи. Ми створюємо з дизайнерів справжні бізнес-машини, які націлені на кропітку працю і всесвітню популярність. Важливо, наскільки людина відкрита до навчання і роботи. Найчастіше молоді дизайнери приходять з ескізами, але ви ж одразу не можете до кінця оцінити якість пошиття, тому при відборі важливу роль грає їх бачення своєї колекції, наскільки вона може вписатися в загальний fashion-контекст і що служить джерелом натхнення. Ми завжди раді цілеспрямованій і працьовитій молоді.
- "Все нове - добре забуте старе". Чим керуються наші сучасні дизайнери, створюючи свої колекції і як уникають плагіату?
За всю історію моди створено незліченну кількість одягу. І винайти щось абсолютно радикальне у цій індустрії дуже складно. Тому гра з новими тканинами дозволяє дизайнерам подати звичну річ по-новому. Ми всі знаємо "маленьку чорну сукню". І тут важлива дизайнерська інтерпретація цієї чорної сукні – саме його інтерпретація. Істинно талановита річ завжди буде естетично завершеною, плагіат ж буде викликати бажання прибрати "щось зайве".
- У чому головна відмінність українських дизайнерів від європейських? На що варто було б звернути увагу і чому повчиться?
Ми можемо тільки порівнювати дизайнерів, які знаходяться на одному рівні. Будь-який поважаючий себе дизайнер прагне стати відомим у всьому світі і наші співвітчизники не виняток. Українські дизайнери, в свою чергу, створюють життєрадісні і відкриті речі. І їм пощастило, що у них немає того культурного бекграунду, який притаманний їх європейським колегам, і в цьому їх плюс. Тобто, враховуючи освіту та історичні цінності, на яких ми виросли, вони можуть інтерпретуватися нашими дизайнерами абсолютно по-іншому. Так, створюючи, наприклад, сукню в стилі Попелюшки, наші дизайнери зроблять її по-своєму цікавою і незвичайною. І якщо для українців це буде щось рідне і зрозуміле, то для зарубіжних покупців це буде ковтком свіжого повітря. Саме модернізована інтерпретація української культури в образах і робить наших дизайнерів особливими і затребуваними за кордоном.
Чому нашим дизайнерам варто повчитися у європейських колег, так це свого позиціювання та маркетингу - це варто враховувати. Адже люди купують не конкретні речі, а ідеї, які стоять за ними.
- Світові дизайнери останнім часом стали часто використовувати в своїх колекціях нашу колористику і орнаменти. Чи пов'язано це з їх ставленням до політичної ситуації в Україні?
Далеко не всі дизайнери, створюючи жовто-блакитні речі, думали про Україну. Це скоріше була випадковість. На моїй пам'яті лише 3 дизайнери за останні 10 років присвячували свої колекції Україні, роблячи це у відкриту. Жан Поль Готьє присвятив свою колекцію українській культурі після візиту на Євробачення. Він назвав кожен сектор на показі певною українською областю і представив образи в стилі українського костюма. Гостею показу була перша леді Катерина Ющенко. Так само Гальяно представляв колекцію присвячену східно-європейським нареченим, але мені людина з його оточення на показі сказала про те, що на робочому столі у Гальяно найчастіше відкривалася книжка про український національний костюм. І третьою знаковою для України стала колекція молодого британського дизайнера Гарета П'ю, присвячена українському жіночому "племені" Асгарда. Це "карпатські сучасні амазонки", які володіють бойовим гопаком для жінок. Всі три покази пройшли в Парижі.
- Багато брендів пішли з українського ринку. Як ви бачите вирішення цієї проблеми і що можете порадити тим, хто хоче купувати гарні та якісні речі?
Саме час звернути увагу на речі від українських дизайнерів. Вони зараз абсолютно конкурентоспроможні як за ціною, так і за якістю. Наприклад, сукня в Zara зараз може коштувати 2 тисячі гривень і стільки ж коштує дизайнерська сукня від Костянтина Омелі, яка пошита максимум в 50 копіях. Так що не завжди речі мас-маркет бувають більш доступними. Також, у багатьох наших дизайнерів є другі лінії, які дешевші за основні.
За кордоном вже давно не женуться за іменитими брендами, а звертають увагу на те, щоб ціна відповідала якості.
До речі, серед мас-маркету можна знайти прекрасні, модні речі. Я наприклад завжди йду в Topshop, коли буваю в Лондоні. Також я б радила інвестувати в спеціальні колекції H&M. Оскільки це унікальні в своєму роді співпраці дизайнерів люксового сегменту і бюджетного бренду.
У того ж Карла Лагерфельда є доступні по своїй ціні речі. Ви можете знайти в його колекціях сукню за 100 доларів. Для того, щоб одягатися модно, не обов'язково мати багато грошей. Головне – це вчасно стежити за всіма цікавими молодими дизайнерами, вміти грамотно поєднувати мас-маркет з брендами і не гнатися тільки за великими іменами.
- Як ви вважаєте, чи може українська мода підняти економіку України. Які ключі є для досягнення такої мети?
П'ять років тому ми організували Mercedes-Benz Kiev Fashion Days і це стало новою сходинкою у формуванні української моди. У той час не було як такої індустрії моди в Україні і ми стали першопрохідцями в цій індустрії.
Україна в майбутньому може бути масовим виробником одягу.
Що стосується українських дизайнерів, то вже сьогодні вони привозять дохід у євро від продажу своїх колекцій за кордоном. Таким чином вони створюють робочі місця для українських фахівців.
У свою чергу, держава може на законодавчому рівні спростити експорт українських товарів. Зараз приміром відправити річ з допомогою DHL коштує втричі дорожче, ніж цю ж річ переслати з Лондону в Україну. Що вже говорити про відправлення цілого тиражу. Звичайно ж, це величезні податки, які заплатить приймаюча сторона. Тому держава має подбати про те, щоб робити речі в Україні було вигідно.
Коментарі