Перед тим, як скасовувати політреформу, президент Віктор Янукович мав би запитати думку народу, вважає німецький експерт із пострадянських країн, доцент кафедри політології Києво-Могилянської академії 43-річний Андреас Умланд:
- Прагнення до концентрації влади насторожує. Першим кроком було сумнівне з погляду законності створення коаліції - через залучення позафракційних депутатів, так званих "тушок". Потім скасували політреформу 2004-го, і президент отримав більші повноваження, ніж ті, з якими його обирали. Таким чином удруге радикально змінили правила гри. Усе це - на межі демократичних процедур, якщо вже не за нею.Можливо, Янукович бере курс на авторитаризм? Яка модель є імовірнішою: білоруська диктатура чи так звана російська демократія?
 - Я не вірю, що в Україні можливе і те, й інше. По-перше, країна дуже різноманітна, регіони мають історичні традиції. По-друге, за 20 років в Україні ціле покоління зросло у відносно плюралістичній атмосфері. Тут люди налаштовані критичніше щодо влади, відчувається інша політична культура. У суспільстві з часів помаранчевої революції залишається заряд громадянської активності. Тому прагнення до авторитаризму може призвести до серйозної конфронтації. Добре, якщо все залишиться в межах політичних інституцій, а не перейде на вулицю. 
Влада здатна усунути громадян від впливу на ситуацію в країні? Наприклад, перенести вибори. 
 - Поки не ясно, як далеко може зайти українське керівництво. І все одно це шлях у нікуди. У мене загалом є сумніви, що Партія регіонів добре продумала те, що робить. Чого хочуть досягти? Зрозуміло, бажають сконцентрувати якнайбільше влади, щоб ні від кого не залежати. Але в них була фактично вся влада й до рішення Конституційного суду. Скасування політреформи лише мобілізувало опозицію й активізувало суспільство. 
Створення навесні "коаліції тушок" Європа проковтнула мовчки. Варто було зайняти жорсткішу позицію?
 - Захід зробив помилку. Одразу після створення коаліції Янукович зустрівся з послами країн "Великої вісімки" - як на мене, ті були просто неготові до розмови. В результаті погодилися: Захід сприйме створення коаліції в разі підтвердження її легітимності Конституційним судом. Це при тому, що суд уже давав свій висновок з цього питання 2008 року. 
Європа ще може впливати на події в Україні?
 - Може. І в українському суспільстві, і серед інтелектуальних еліт залишається популярною ідея вступу до Євросоюзу, або ж принаймні євроінтеграції. Тому позиція ЄС впливає на політику в Україні. Ці важелі впливу слід застосовувати інтенсивніше. Щоб увесь Євросоюз висловлювався чіткіше щодо  процесів в Україні.
В України є альтернатива європейському шляху розвитку?
 - Ні. Так само, як і в Росії та Білорусі. Питання в тому, коли вони це зрозуміють. Росія досі вважає себе великою державою, що грає значну роль у міжнародній політиці. Насправді ж це відстала країна, яка нікуди не рухається.
 Чому Україна так стрімко розвертається від успішного Заходу до відсталої Росії?
 - Річ в особистих інтересах - більше влади, дешевий газ, нерухомість, гроші. Але такі цілі дуже короткотермінові. Подібна поведінка української верхівки має сенс, лише якщо вона планує потім кудись звідси виїхати, сховатися десь в Азії чи Латинській Америці. Якщо ж ці люди планують жити в Україні, то їхні нинішні дії нерозумні. Треба знайти своє місце у суспільстві, а не намагатися здерти з нього якомога більше. 
 
  
 Як змінилися повноваження президента та прем'єр-міністра
Конституція 1996 року:
Прем'єр-міністр
 Микола Азаров
 • призначається парламентом за поданням президента
 • формує Кабінет Міністрів за узгодженням з президентом
 • повністю підзвітний президентові
 • тимчасово виконує обов'язки президента в разі їхнього дострокового припинення
 Віктор Янукович
 • пропонує прем'єр-міністра на затвердження парламенту
 • звільняє прем'єр-міністра та будь-якого міністра
 • скасовує будь-яку постанову Кабміну
 • розпускає парламент, якщо сесія не почнеться у 30-денний термін
 • призначає та звільняє голову СБУ, голів Фонду держмайна та Антимонопольного комітету
 • звільняє генпрокурора
 • призначає голів місцевих держадміністрацій
  .....................................................................
 Конституція 2004 року:
Президент Віктор Ющенко
 • вносить кандидатуру прем'єра, визначену коаліцією парламенту
 • пропонує Раді кандидатури міністрів оборони, внутрішніх та закордонних справ, голів СБУ, Фонду держмайна та Антимонопольного комітету
 • не може звільнити прем'єр-міністра та будь-якого міністра, крім міністрів внутрішніх справ, оборони та закордонних справ. 
 • призупиняє постанови Кабміну з одночасним поданням до Конституційного суду
 • розпускає Раду, якщо її сесія не почалася у 30-денний термін або коаліція не сформувалася за 90 днів чи не сформувала уряд
 • призначає генпрокурора і не може звільнити його без згоди парламенту
 • призначає голів місцевих адміністрацій за поданням прем'єра
Прем'єр-міністр
 Юлія Тимошенко
 • призначається президентом за поданням парламенту
 • пропонує склад уряду на розгляд парламенту
 • залежить від коаліції у Раді, яка відповідає за діяльність уряду
 • підзвітний Раді
 • подає президентові кандидатури голів місцевих адміністрацій 
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   
                   




            
            
            
            
                        








Коментарі
5