Левова частка нашого життя так чи інакше пов'язана з продажами - ідей, бажань, товарів, проєктів, часу. Це відбувається під час співбесіди, на перемовинах з клієнтами, у вихованні дітей. Продаж - це не стільки про комерцію та прибуток, скільки про комунікацію та вплив. Вміння "продавати" - це здатність чути, розуміти потреби іншої сторони й знаходити рішення, яке задовольнить обох. Саме тому розвиток навичок продажу є важливою складовою особистісного та професійного успіху.
Про те, як застосування аналітики впливає на продажі та зростання бізнесу, розповів програміст за освітою Олександр Троценко. Його підприємницький шлях починався на ринку Барабашова у Харкові, пізніше була реалізація парфумерії на Prom.ua. Проте найглобальнішою віхою його карʼєри став Amazon. Сьогодні магазини підприємця пропонують широкий асортимент продуктів та мають найвищий рейтинг на маркетплейсі. Мовою цифр - це: 10 років продажів, топ-500 селерів на платформі, майже 3 млн клієнтів у США, понад 3 млн одиниць реалізованих товарів і 14 млн доларів обороту на рік. Щобільше, підприємець створив власну ефективну методологію продажів, яка дозволяє компаніям суттєво скоротити витрати на рекламу, та заснував сервіс Asinstat, що надає продавцям потужні аналітичні інструменти для успішного запуску продукту. Він є спікером найбільших конференцій у США Amazon Accelerate, а також Grand Business Event та Seller Conf.

Які виклики були на початку Вашого шляху як бізнесмена?
Після закінчення школи у моєму житті розпочалася епоха торгівлі - овочі та фрукти, солона риба, пітарди. У певний момент я дійшов до того, що володів мережею магазинів на ринку Барабашова, прибуток яких складав до 30 000 доларів на місяць. Доволі непогано, як для 26-річного хлопця. Але 2008 року сталася криза, і усе це впало в один день. Ці точки почали приносити не прибуток, а збитки. Я вклав майже мільйон доларів, а продав бізнес за 68 000 доларів. Це був відчутний удар для мене. Особливо зважаючи на те, що я не мав ані квартири, ані машини. Все вкладалося в бізнес.
А потім сталася захоплива подорож під назвою Amazon?
Спочатку були інтернет-магазини, а 2015 року Amazon став логічним продовженням. Ми зробили ставку на ножі, але це був дуже складний товар подвійного призначення, який часто блокувався через політику безпеки користувачів. Спершу торгівля була вдала, бо нам вдалося знайти рішення для обходу алгоритмів й виведення товару в топ за ключовими словами. У момент, коли ми залучили 1 000 000 доларів інвестицій на масштабування, Amazon обмежив розміщення реклами на товар. Ситуація була патова: партії на складах, а продавати їх - неможливо. Відповідальність перед інвесторами й партнерами спонукала до активного пошуку рішення.
Ми зверталися до фахівців, відвідували конференції, але чарівної пігулки не знайшли. Паралельно я вивчав платформу і зробив висновок: мій рівень знань відповідає тим, які є на ринку. Але цього замало. У нас було понад 300 позицій, безперервна аналітика, мільйон експериментів
Утім "чарівну пігулку" Ви таки знайшли? Точніше розробили її - власну методологію продажів.
Спрацювало глибинне дослідження питання, що допомогло дійти до самої суті. Я постійно аналізував Brand Analytics - це один з тулів, який Amazon надає своїм продавцям. Завдяки отриманим результатам, моєму бекграунду та досвіду у ритейлі я розробив підхід "Принципи ранжування та методика просування товарів у пошуковій видачі на основних світових маркетплейсах". Нині він захищений авторським правом.
Суть мого методу полягає у розумінні взаємозв'язку між продавцем, маркетплейсом та покупцем. Це дозволяє зробити так, аби товар органічно стояв у пошуковій видачі. Так, витрати на рекламу у більшості компаній складають 20-25%, а з моєю методологією - 5%. У цифрах: бізнес з оборотом 1 млн закладатиме на рекламний бюджет 50 тисяч доларів замість 250 000 доларів.
Amazon усе вибудовує так, аби давати людині те, чого вона потребує. На кожному етапі. Якщо на екрані пошукової видачі 10 позицій, то, безумовно, на якусь користувачі клікають більше, на іншу - менше. Статистика завжди буде такою: хтось постійно буде лідером, хтось - аутсайдером. І треба зрозуміти, через що так відбувається. На це впливають 4 ключові параметри: картинка, ціна, термін доставки та короткий опис товару. Кожен із них треба постаратися розібрати
До прикладу, що таке "хороша картинка"? Вона має вимірюватися цифрами, тому що Amazon не сприймає емоційне забарвлення - це машина. Словосполучення "хороша картинка" йому треба перевести у якийсь цифровий показник, порівняти з іншими та зробити висновок - когось поставити вище, когось нижче. Лідерів визначає сам покупець за допомогою своїх голосів у вигляді натискань на товар. Ця клікабельність визначається терміном CTR - кількість переходів відносно показів.
Виявляється, що "хороше фото" - не про фон, якість і відображення того, що є в товарі. По суті, найкращою картинкою буде та, яка є найбільш клікабельною і демонструє те, що хоче бачити покупець. Це змушує його натиснути. А далі спрацьовує психологія, яка свідчить про те, що вийти з лістингу набагато складніше, ніж в нього зайти. Там значно більше інформації про конкретний товар, ніж на сторінці видачі, де їх багато. Всередині лістингу покупець більше грунтовно та глибоко з ним взаємодіє.
Яку визначальну річ має розуміти кожен, хто хоче вийти на Amazon і заробляти на майданчику?
Нерідко говорять про те, що на Amazon визначальною є конверсія. Мовляв, якщо у вас погана конверсія, ви не можете бути у топі видачі. Насправді це не має жодного значення. Ми не можемо бути найбільш клікабельними на всьому Amazon. Якщо ми продаємо ножі, нам достатньо бути найбільш клікабельними категорії ножів, а не на всій платформі.
Значення має лише те, скільки грошей заробив Amazon із продажу тієї чи іншої продукції. Навіщо йому існувати, якщо він показуватиме продукти, на яких він не заробляє? Amazon - одна з найбагатших компаній у світі, у якій працюють найкращі розуми. Щодня на головну сторінку заходить 100 мільйонів людей. Там не може бути нічого випадкового, адже все це - величезні гроші, які вимірюються сотнями мільйонів доларів. Якщо ви не розумієте, для чого певні фільтри чи вкладки, це не означає, що вони позбавлені сенсу. Ви просто неуважні до деталей і не можете осягнути базу. Кожна кнопка виконує якусь функцію - максимально важливу. Це аксіома.
Для торгівлі на Amazon недостатньо налаштувати рекламу і почати продавати. Важливо зрозуміти, що хоче бачити покупець, і спрогнозувати, якими будуть його дії. Маркетплейс це чудово розуміє і зароблятиме більше на товарах, які максимально цьому відповідають. Неефективно витрачати купу грошей, щоб ваш товар показували у топі. Треба зробити пропозицію такою, щоб покупці більше на неї відгукувалися. Тоді Amazon, який на цьому заробляє, безкоштовно просуватиме вас у топ. І ніхто вас з цього місце не посуне
Практика показує, що майже немає продавців, які глибоко намагаються зануритися у суть інструментів, що представлені на Amazon. Дарма, бо вони можуть приносити великі гроші або ж відповідати за просування.
Сьогодні Ви перебуваєте у топ-500 селерів на Amazon. Які фактори, на Вашу думку, сприяли успіху?
Так, наші магазини встигли заслужити довіру покупців. Вони пропонують широкий асортимент товарів для дому, відпочинку та бізнесу. Це бестеселери, які посідають впевнену позицію на сторінці пошукової видачі Amazon.
Вихід на такий результат став можливим завдяки комплексному підходу:
-
Максимальна залученість до процесу. Я 100% часу думав про Amazon та потенційні дії, які не роблять інші, щоб стати кращим серед продавців.
-
Здатність знаходити причинно-наслідкові зв'язки, аналізуючи процес.
-
Вміння прораховувати ситуацію на кілька кроків вперед - дво-трирівневе мислення.
Розвиваючи власний бізнес, нам з командою також вдалося створити Asinstat - сервіс, який надає потужні аналітичні інструменти для оптимізації продажів. Він допомагає продавцям:
● знаходити органічні ключові слова для покращення видимості товарів у пошуку;
● виявити товари, які продаються без значної реклами, що відкриває можливості для запуску власних продуктів у менш конкурентних нішах;
● покращувати описи товарів, які впливають на конверсію та продажі;
● аналізувати поведінку покупців тощо.
Завдяки цим функціям Asinstat є корисним помічником для продавців на Amazon, які прагнуть покращити свої продажі та ефективність бізнесу.
Ви активно займаєтеся спортом, зокрема пройшли Ironman 2024. Чи проводили Ви якісь паралелі між спортом та бізнесом?
Азарт, дисципліна, системність. У спорті, як і в бізнесі, ви завжди хочете стати кращим.
Ironman - одне з найскладніших змагань у світі на витривалість. Воно складається з трьох етапів, у межах яких треба: проплисти 4 км, проїхати на велосипеді 180 км та пробігти марафон 42 км. Фініш цього випробування не можна купити, і ви фізично не зможете дістатися його, якщо не тренувалися. А підготовка завжди потребує часу.
Лише тривалі тренування можуть довести вас до фінішу, а тривалі та якісні - до фінішу з гарним результатом. Щоб досягти великих результатів у спорті, треба свідомо, регулярно та довго тренуватися. Такий підхід я використовую не лише у бізнесі та спорті, а й в принципі по життю
Зараз Ви перебуваєте на доволі серйозному рівні як підприємець. Чи є страх, що все може зруйнуватися і Вам доведеться знову починати з нуля?
- Коли сталася криза 2008 року і втрата бізнесу, я розмірковував над тим, що мої однокурсники вже працювали в Apple, великих банках тощо, і заробляли значно більше, ніж на той момент я. У випадку втрати роботи знайти нову для них не становило проблеми, натомість у мене не було таких специфічних знань. Була гостра потреба реалізуватися в цьому - мати якісь ексклюзивні знання, які я зможу завжди та всюди застосувати. Сьогодні я на 100% виконав це завдання. Великі організації та підприємці звертаються за консультацією до мене, і це коштує грошей. Фахівців мого рівня на цей момент дуже мало.
30 квітня 2025 року я виступав на SellerConf - це провідна українська онлайн-конференція з Amazon, у межах якої експертні доповіді готують винятково амазон-підприємці для амазон-підприємців. Ціль організаторів полягає у тому, щоб створити якісний івент без води і сумнівного пафосу у ніші торгівлі, надавши учасникам максимум користі та експертності. Фідбек, який ми отримали після двохденної зустрічі, говорить сам за себе - завдання виконане на відмінно.

Визнання у ніші для мене - це реакція людей, коли моя розробка змінює їхній бізнес, а подекуди й стиль життя. Я розповідаю, здавалося б, прості й логічні речі. Жодних чудес немає, лише погляд у суть, постійна аналітика та цілеспрямована робота на результат
Коментарі